Dagens PS

Kinas märkliga bilkyrkogård – med splitternya elbilar

Kinas bilkyrkogård
Det säljs lika många elbilar i Kina som i resten av världen. På bilden tillverkas en bil. Kanske rullade den raka vägen till en bilkyrkogård. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 18 aug. 2023Publicerad: 18 aug. 2023

Tusentals fordon gömmer sig på de övergivna parkeringsplatserna, täckta av ogräs och sopor. De vittnar om både Kinas framgång och misslyckanden i kampen om elbilsmarknaden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

2018 kraschade cykelmarknaden i Kina. Cykeldelningsapparna som lanserats övergavs, och tiotals miljoner cyklar dumpades i sjöar, floder och på gator i dussintals städer runtom i Kina.

Det rapporterar Bloomberg.

MISSA INTE: Ukrainsk officer ryter ifrån: “Tror du det här är Harry Potter?” – Dagens PS

Bilkyrkogårdar

Nu är det elbilarnas tur.

I Kina, som är en kommunistisk diktatur, har man länge haft ett statligt elbilsbidrag till bilindustrin. I ett slag av kinesisk planekonomi har man försökt stimulera fabrikörerna av elbilar med stora summor pengar. Och det har fungerat.

Tillverkarna har gjort så många bilar att det inte finns kunder till allihop.

Andra bilar köptes av bilpooler som ingen eller mycket få velat delta i.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kina – en kommunistisk diktatur

ANNONS

Biltillverkandet fortsätter på rullande band – men de byggda bilarna som ingen vill eller kan köpa dumpas på enorma bilkyrkogårdar runtom i landet.

“Det växer ogräs ur motorhuvarna och bakluckorna”, skriver Bloomberg i reportaget.

I utkanten av Hangzhou exempelvis, finns en enorm parkeringsplats med hundratals fordon – alla likadana och knappt använda. Men de har det gemensamt med liknande kyrkogårdar i andra städer, att tillverkningen av dem gjort bilföretagen rika på statliga utbetalningar.

Bilarna är nya, men redan gamla i förhållande till nya modeller på marknaden.

“Ett sorgset bevis på vilket slöseri som kan uppstå när kapital översvämmar en växande industri – och ett monument för hur stora steg i utvecklingen som elfordonsindustrin genomgått de senaste åren”, skriver Bloomberg.

Läs mer om bilindustrin i Kina:

Volvo slipper betala skatt – i Kina – Dagens PS

Ökad spänning efter Kina-besök i Belarus – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]