Dagens PS

Kina dominerar den enorma marknaden för elbilar

Kina har världens största elbilsmarknad, år 2022 såldes här 59 procent av alla sålda elbilar globalt, ett av landets främsta elbilsmärken är BYD
Ett av Kinas främsta elbilsmärken är BYD, som nu ska utredas av EU. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 nov. 2023Publicerad: 08 nov. 2023

Övergången från bilar med förbränningsmotor till elbilar skapar geopolitiska, miljömässiga och samhälleliga spänningar över hela världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kina är det land som leder elbilsrallyt, landet har över 80 procent av världens kapacitet för litiumjonbatterier och stora försprång när det gäller andra viktiga komponenter, det rapporterar Bloomberg

Fantastisk tillväxt

Bill Winters, vd för banken Standard Chartered, säger till CNBC att Kinas ekonomiska återhämtning i mångt och mycket har varit en besvikelse, men att det inom en sektor finns fantastisk tillväxt.

”Elfordon och allt kring hållbarhet och förnybar kraftteknik. I dessa områden blomstrar Kina absolut”, säger han till CNBC.

Han säger att Kina gradvis dekomprimerar sina gamla ekonomisektorer och accelererar i de nya. 

Säljer flest elbilar

Kina har världens största elbilsmarknad, år 2022 såldes här 5,9 elbilar, vilket är 59 procent av alla sålda elbilar globalt, detta enligt forskning från Canalys. 

Enligt data från Counterpoint Research utgör dessutom inhemska märken 81 procent av Kinas elbilsmarknad, de främsta märkena är BYD, Wuling, Chery, Changan och GAC.

Elrevolutionen på bilmarknaden skapar geopolitiska, miljömässiga och samhälleliga spänningar över hela världen.

ANNONS

Spänningar i världen

I Kanada kolliderar gröna mål med oro för miljöförstöring när tillstånd att utvinna mineraler som behövs till elbilar förhalas.

I Thailand tappar japanska biltillverkare till kinesiska bolag och när den thailändska regeringen vill elektrifiera för att bilindustrin ska fortsätta vara relevant är det kinesiska investeringar som väller in.

I Mexiko utökar västerländska biltillverkare för att sälja bilar till USA samtidigt som kinesiska företag ökar sin försäljning till lokala konsumenter. 

Nu vill USA:s president Joe Biden minska Kinas övertag genom att med US Inflation Reduction Act spendera flera miljarder för att locka producenter till USA och till deras närmaste handelspartner.

Mexiko kan bli en av de största vinnarna på USA:s skattelättnader på hela 7 500 dollar, motsvarande 81 464 kronor, för konsumenter som köper elbilar tillverkade i Nordamerika.

Ford Motor, Stellantis och Kia har tillkännagivit planer på att utöka sin produktion av elbilar i Mexiko för att dra nytta av skattelättnaderna. Tesla planerar att bygga en megamotor-fabrik i norra Mexiko.

Samtidigt som de västerländska biltillverkarna planerar att tillverka elbilar för marknaden i USA hoppas kinesiska biltillverkare kunna öka sin försäljning till mexikanska konsumenter.

I Europa

ANNONS

EU undersöker Kinas elbils-subventioner då ökad försäljning av kinesiska elbilar riskerar miljontals jobb i Europa.

I Ungern satsar staden Debrecen, med cirka 200 000 invånare, på att bli ett nyckelnav för batteritillvekrare. Här byggs enorma fabriker och staden expanderar.

BMW bygger en ny elbilsfabrik i Debrecen och kinesiska Contemporary Amperex Technology bygger Europas största batterifabrik.

Även Polen har ökat sin batteriproduktion, men närliggande Tjeckien och Slovakien har hamnat efter och måste ge sig in på elbilsmarknaden om den bilproduktion som driver deras ekonomier ska överleva.

Stora summor på spel

Mindre ekonomier hamnar i korselden, vissa vinner när kinesiska investeringar strömmar in och andra tappar mark när deras bilindustrier, som byggts upp för en annan typ av produktion, blir omoderna.

Sydafrika har ungefär 80 procent av världens kända platinareserver och är en av världens största tillverkare av palladium som behövs i förbränningsmotorers katalysatorer, men i elbilar behövs inte sådant och tusentals sydafrikanska jobb kan gå förlorade.

Det handlar om stora summor för elbilsmarknaden som spås bli enorm.

“Fordonssektorn är en viktig källa till tillverkningsjobb, FoU-investeringar och innovation, men alla kommer inte göra denna övergång smidigt”, säger Colin McKerracher till Bloomberg, chef för transport och fordonsanalys på Bloomberg NEF. 

ANNONS

Hundratals biljoner kronor

Bloomberg NEF förutspår i sitt grundscenario att det kumulativa värdet av alla typer av försäljning av elbilar till år 2030 kommer att nå 8,8 biljoner dollar, cirka 95,58 biljoner kronor. 

Till år 2050 spås värdet nå 57 biljoner dollar, cirka 619,13 biljoner kornor. 

Om världen skrotar sina bensinslukande fordon ännu snabbare spås värdet i mitten av århundradet öka till över 88 biljoner dollar, cirka 955,85 biljoner kronor.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Elbilar har kört fast i Europa – ras i efterfrågan Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]