Europa elbilstillverkare tar upp kampen mot de billiga kinesiska elbilarna. För europeiska elbilsköpare är det goda nyheter. Nu satsar tillverkarna på bilar för under 20 000 euro.
Europas kontring mot Kina – satsar på billiga elbilar
Mest läst i kategorin
Nu satsar Europa på små, billiga elbilar.
För den som letat efter en mindre elbil till någorlunda överkomligt pris har det varit tufft under en period.
Halverad försäljning
De billigaste helt elektriska modellerna har legat på ett startpris på över 30 000 euro (knappt 343 000 kronor) enligt Automotive News.
Marknaden för små elbilar halverades i princip under 2022. Citroën, Skoda och Ford drog in modellerna C1, Citigo och Ka.
Senaste nytt
Billiga bilar från Kina
Nu är det dock andra tider. Billigare elbilar byggda i Europa kommer som en kontring mot de nya kinesiska lågprisbilarna.
Stellantis och Renault-gruppen släpper nyheten att de satsar på bilar byggda i Europa med ett pris under 20 000 euro (knappt 229 000 kronor).
Satsar i Europa
Volkswagen har tidigare upplyst om att den helelektriska ID2 kommer att kosta mindre än 25 000 euro, och att man också satsar på en bil under 20 000 euro för andra halvan av innevarande decennium.
Till och med Tesla kan hänga på i racet i fabriken utanför Berlin, och Hyundai/Kia är inte heller främmande för idén att utveckla en billig, helelektrisk småbil för den europeiska marknaden.
Utveckling av batterier
Den nya utvecklingen i Europa hänger tätt samman med utvecklingen av nya batterier, där bland annat svenska startup:en Northvolt är en viktig kugge, något som Dagens PS tidigare berättat om.
Enligt Automotive News kommer Renault och Stellantis att använda LFP-batterier (litiumjärnfosfat) i de billigaste modellerna.
Under 20 000 euro
“LFP är en kemi som kommer att ge en bra nivå för överkomliga priser och stötta det faktum att vi kommer att göra rörlighet möjlig för alla, som med Citroën New e-C3 som ligger på 23 000 euro (knappt 263 000 kronor) – och det kommer mer under 20 000 euro”, säger Maxime Picat, chef för distributionskedjan på Stellantis enligt Automotive News.
Våldsam prisökning
Tillverkarna i Europa verkar alltså satsa på att mota farhågorna att kontinenten misslyckasts med att utveckla en distributionskedja och att det inte finns förmåga att bygga billiga bilar i regionen.
Med stigande kostnader på grund av det osäkra geopolitiska läget och ökande inflation har priserna på bilar ökat lavinartat sedan 2020.
Nu gör alltså tillverkarna i Europa en satsning för att locka konsumenterna, och att göra det ekonomiskt möjligt för den breda allmänheten att ha råd med en ny elbil.
Läs även: Är Hyundai Ionic 5N marknadens bästa elbil? (Dagens PS)
Läs även: Fortsatt trögt för elbilar – Ford bantar fabriksplanerna (Dagens PS)
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.