Elbil, polarkyla och snösmocka – veckan som gått har verkligen satt frågorna om hur elbilarna klarar kyla i fokus. Så hur är det egentligen med det?
Elbil i kyla – så ser verkligheten ut!
Mest läst i kategorin
Frågan om hur elbil klarar sig när kylan står till har verkligen aktualiserats den senaste tiden.
Kaoset på E22 väckte många frågor där en expert höjde ett varningens finger för elbil i vinterkylan, något Dagens PS tidigare rapporterat om.
Elbil i polarkyla
Men hur är det egentligen med den saken? Är det verkligen mindre säkert med elbil när kung Bore bestämmer sig för att smälla till ordentligt, eller blir det mer killgissningar än fakta som når ut?
Det finns förstås både för- och nackdelar med elbil i vinterkylan, men det gäller ju också förbränningsbilar.
Ladda fullt!
“Ska man ge sig ut i dåligt väder måste man vara extra noga med att ha ett fulladdat batteri”, säger Robert Granström ordförande för biltestarföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association (SPGA) enligt alltomelbil.se.
“Då kan man sitta dygn i bilen med värme”, fortsätter Granström. “Man ger sig ju inte ut i snöoväder med lite bensin i tanken heller?”
Startsäker i kyla
Tester visar enligt elbilen.se att elbil startar minst lika bra som en fossilbil i minus 35 graders kyla – och den senaste tidens köldsmocka visar att elbilen till och med kan vara mer startpålitlig.
Före detta skidskytten Björn Ferry, elbilsförespråkare, gick ut på X och konstaterade att hans elbil startade utan problem i den 35-gradiga kylan, medan bekantas dieselbil inte gick igång.
“Delar som kan frysa”
“Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa”, säger Roberg Granström enligt Dagens Industri. “En elmotor startar alltid.”
“Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt”, fortsätter Granström . “Det är svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen.”
Stjäl räckvidd
Det gäller att tänka på att kylan knycker räckvidd, ungefär en tredjedel mindre får du räkna med om det är ordentligt kallt.
En fördel med elbil är att den snabbare blir varm, utan motor- och kupévärmare. Det går också att lämna stödvärme på vid shoppingturen, och därmed slippa sätta sig i en iskall bil, säger Granström enligt alltomelbil.se.
Förvärm elbilen
Ett annat tips från experten Granström är att förvärma bilen om du inte har varmgarage. Värma en iskall elbil under körning tar mycket energi. Det lönar sig också att sänka värmen i kupén och ta på ett extra lager kläder i stället.
Sänk också hastigheten – tester visar att du kommer längre om du kör 70 kilometer i timmen än 90 när det är kallt!
Längre laddningstid
Kylan gör också att det ofta tar längre tid att ladda din elbil, och det kan enligt Granström vara värt att ha en kraftigare laddare hemma.
Laddar du 16 ampere går större del till att ladda bilen i stället för att hålla batteriet varmt.
Fördel fossilbil?
Det finns förstås också experter som tycker att fossilbilarna har fördelar i extrema förhållanden.
En full tank fossilbränsle innebär en stor mängd energi att ta av när det blir kris. En elbil har ett mycket mindre lager.
Större energilager
“Men det som händer i elbilen är att du hela tiden måste ta av det här energilagret för att ha en okej temperatur så att man kan sitta i bilen”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M till SVT Nyheter.
“Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar”, fortsätter Stjernvall.
Läs också: Xpeng lanserar ny elbil – konkurrensen hårdnar i Kina (Dagens PS)
Läs även: Norges satsning på elbilar kör ifrån Sverige (Dagens PS)
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.