Svenska elbilar försvinner snabbare än någonsin, men de gör dem inte inom landets gränser. Situationen ut att få allvarliga konsekvenser.
Danskar länsar Sverige på elbilar – "Inget för Medelsvensson"


Mest läst i kategorin

Begagnade elbilar från Sverige har blivit en het marknad för våra grannar, och enligt Carup töms landet på elbilar i rekordfart.
Med låg efterfrågan här hemma och hög efterfrågan i grannländerna, säljs bilar vidare till andra marknader, vilket gör det svårt för svenska bilköpare att hitta prisvärda alternativ.
“Det är helt vanvettigt”, säger specialkonsult Ilyas Dogru från bilägarorganisationen FDM.
Danskarna gör klipp
Danmark är den största importören av svenska elbilar.
Bara på några månader har tusentals bilar rullat över Öresund, och det ser ut som om det inte kommer att stanna där.
“Efterfrågan på elbilar i Danmark är så stor att den svenska begagnatmarknaden inte kan hänga med”, säger Dogru.
Svenskarna har helt enkelt inte samma appetit på elbilar – men danskarna ser dem som ett riktigt fynd.
“Det är en effekt av den svaga kronan som gynnar utländska köparna. Danmark och Finland är största exportländer för just elbilar hos oss, medan Polen, Tjeckien och de baltiska länderna ligger i topp för bensin och dieselbilar”, berättar Jessica Jegermalm, Head of Communication & Sustainability på Kvdbil för Dagens PS i ett mejl.
Missa inte: Förlorar tre miljoner per dag – elbilarna pressar mot rött. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Svenska bilföretag i kris
I Sverige kämpar bilfirmorna för att hålla huvudet över vattenytan. Hedin Mobility Group har dragit på sig enorma förluster – över tre miljoner kronor om dagen.
För hela 2024 landade förlusten på över 1,4 miljarder kronor, och det största problemet är elbilarnas värdeminskning.
“Om företag som Hedin kan sälja bilar utomlands så gör man det. Det finns inga betänkligheter”, säger Ronny Svensson, bilexpert på Ynnor.
Massiv export utan kontroll
Förra året exporterades minst 19 000 elbilar från Sverige, men den exakta siffran är oklar – Transportstyrelsen har tappat kontrollen över statistiken, enligt Carup.
En del av problemet är att köpare ofta inte avregistrerar bilarna när de lämnar landet.
“Det ligger ju i bilhandlarnas eget intresse att få fordonen avregistrerade i vägtrafikregistret eftersom ett registrerat fordon kommer med avgifter och ansvar”.
“Sen är det också så att om vi på Transportstyrelsen får kännedom om att ett fordon exporterats från Sverige och registrerats i ett annat EES-land har vi möjlighet att avregistrera på eget initiativ,” säger Mikael Andersson, informationschef på Transportstyrelsen.
Stora bilhandlare kan ha hundratals bilar registrerade på sig som inte finns kvar i Sverige, vilket gör det svårt att få en exakt bild av hur många bilar som lämnat landet.
Men trenden är tydlig: svenska elbilar rullar utomlands i allt större mängder.
“Medelsvensson utan alternativ”
När svenska bilhandlare tvingas sälja elbilar utomlands blir det svårare och svårare för svenskar att hitta begagnade elbilar till rimliga priser.
“Det här är inte bra för Sverige, genom att exportera så här mycket bilar kommer det inte att finnas en bas med begagnade fordon som Medelsvensson har råd att köpa”, säger Svensson.
De som fortfarande vill köpa begagnat får nu nöja sig med de dyrare alternativen.
Klimatmål i fara
Svensson menar även att den massiva exporten av begagnade elbilar kan sätta Sveriges klimatmål på spel.
När marknaden för begagnade elbilar töms på det här sättet riskeras den svenska omställningen till en grönare fordonsflotta.
“Det är en av anledningarna till att vi behöver behålla de här bilarna hemma. Miljölobbyn talade tidigare om att det inte spelar någon roll var de rullar. Men nu tror jag att man ångrar detta”, förklarar han.
Bilhandeln har sin logik
Trots de klimatmässiga utmaningarna, förklarar Jessica Jegermalm att den pressade bilhandeln har en egen logik: att sälja bilarna till högsta bud, oavsett var köparen kommer ifrån.
“Bilhandeln lever på att sälja bilarna de har i lager. Vår bild är att det spelar mindre roll för dem vilken typ av köpare som står på försäljningskontraktet”.
“Vi ser att vår uppgift är att ge marknadsmässigt betalt för de bilar som förmedlas genom oss, i vissa fall kommer bilen få högsta bud från utlandet, i andra fall från en köpare i Sverige”, säger Jegermalm.
Trög omställning
Omställningen går redan trögt i vissa delar av landet. Enligt Kvdbils rapport ökar klyftan i elbilstäthet mellan kommunerna, och i norra Sverige halkar man efter.
“Omställningen gör tydliga framsteg, men regionala skillnader kvarstår och ökar till och med på vissa håll”, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Trots de regionala utmaningarna är Jessica Jegermalm optimistisk om framtiden.
“Utsläppen från biltrafiken skulle ha minskat snabbare om fler redan idag körde laddbara bilar, men det är tydligt att bilbranschen ställer om. Förr eller senare kommer fler att köra eldrivet”, säger hon.
Enligt Kvdbil uppgår andelen elektrifierade bilar i Sverige i dagsläget till 14 procent, varav 7,4 procent är rena elbilar och 6,5 procent laddhybrider.
Framtidens marknad ser ljusare ut
Jessica Jegermalm ser också en positiv utveckling på begagnatmarknaden för svenska köpare:
“Tillgången på begagnade elbilar styrs till stor del av hur nybilsförsäljningen såg ut för tre år sedan. Med tanke på den höga nybilsförsäljningen av laddbara bilar under 2021-2022, kommer vi att se en fortsatt ökning av elektrifierade bilar på begagnatmarknaden i år”.
Läs även: Begagnade elbilar rasar i pris – VW ID.4 billigare än någonsin. Dagens PS
Läs även: Hertz gör brakförlust – tvingades sälja 30 000 elbilar. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.