Dagens PS

BMW: "Vårdslöst att bara satsa på elbilar"

BMW elbilar
Oliver Zipse menar på att batteri-elbilar innebär för omfattande leveranskedjor. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 sep. 2023Publicerad: 05 sep. 2023

Många menar på att framtiden uteslutande stavas elektrifiering i form av batteri-elbilar. Det är något Oliver Zipse, vd på BMW, inte håller med om. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När det gäller batterier i elbilar krävs det enorma mängder resurser, och världsomfattande leveranskedjor. 

Det förutsätter i sin tur att man i allt högre utsträckning förlitar sig på aktörer bortom Europas gränser, vilket inkräktar på den inhemska bilindustrins självständighet. 

Måste vidga vyerna 

Enligt BMW:s vd är det bara förbränningsmotorer och vätgas som kan säkerställa att europeiska aktörer kan tillverka bilar nästan ”självförsörjande”. 

Enligt Oliver Zipse kan Europa stå i farozonen för utpressning från underleverantörer om kontinentens bilmärken uteslutande satsar på batteri-elbilar, skriver Handelsblatt.

BMW är ett av få märken som satsar på vätgas. (Foto: BMW)
ANNONS

Senaste nytt

Fråga om ansvar enligt BMW  

”Jag anser att det är vårdslöst att låta politiken bestämma att det är dags att avfärda förbränningsmotorer”, förklarade Zipse i en intervju med tyska Handelsblatt. 

Den tyska vd:n är emot en strategi där man helt och hållet stänger dörren för förbränningsmotorer, och därmed hindrar att alternativa drivmedel att äntra marknaden. 

ANNONS

Svårt få tag på råvaror elbilar 

”Tillverkningen av elbilar går endast att skala upp om tillgången till råvaror kan garanteras. Det är ett område där Europa har ett strukturellt problem.” 

I sin tur sätter det käppar i hjulen för tillverkningen av elbilar och gör tillverkningsprocessen än mer vansklig för miljön. 

BMW:s vd, Oliver Zipse, tycker inte att man uteslutande ska satsa på batteri-elbilar. (Foto: Marcus Berggren) 

En balansgång 

Tillverkningen av en fossilmotor kan nästan helt genomföras med råvaror som redan finns i Europa. Fossila bränslen måste å andra sidan i många fall importeras från platser långt bort. 

När det gäller elbilar är tillverkningen i det stora hela betydligt värre för miljön, vilket innebär att elbilar behöver köras i tusentals mil innan deras miljömässiga fördelar ger utdelning. 

Med det sagt jobbar EU och Tyskland febrilt med att säkerställa tillgängligheten av råvaror för elbilar samtidigt som återvinningsmöjligheterna har förbättrats. 

Enligt BMW är det alltså en fråga om att sprida risken och inte lägga allt i en och samma korg, en uppfattning de delar med tillverkare om Toyota.  

ANNONS

Läs även:

BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?  

Elbilen Neue Klasse visar framtiden för BMW

Därför är inte Toyota helt sålda på elbilar  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS