I ett tidigt skede hade elbilar obefintlig dragvikt. På senare år har det emellertid förändrats drastiskt, och nu har Iveco visat vad deras skåpbil eDaily går för.
Elbil slår rekord – Iveco drar 154 ton
Mest läst i kategorin
Iveco eDaily, som vi tidigare har provkört, har en dragvikt från fabrik på 3,5 ton vilket inte är fy skam.
Men nu har det italienska märket tagit hjälp av Storbritanniens starkaste man – Adam Bishop – för att visa vad bilen egentligen klarar av.
Lyssna till: “Snittar 3 liter milen i stadstrafik”
44 gånger vikten
Iveco hade initialt tänkt att dra ett ekipage på 130 ton, men det reviderades senare till 153,58 ton.
Ekipaget bestod, utöver elbilen där fram, av en lastbil med en grävskopa på flaket. Därtill hade man också kopplat på en fullastad flaklastare, samt en brandbil.
153,58 ton är alltså 43,88 gånger mer än den dragvikt som Iveco själva anger.
Ingen lång sträcka
Iveco eDaily har en elmotor på bakaxeln som pumpar ut 190 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Det visade sig vara nog för att dra de 153,58 tonnen totalt 30 meter med hjälp av en bogserlina.
Bilen kördes i det så kallade Hi-Power-läget, som tillfälligt ökar effekten för maximal prestanda.
En tung puck
Iveco Daily är en av marknadens mest robusta skåpbilar, inte minst tack vare att den byggs på ett lastbilschassi.
Sedan förra året har det även gått att få den italienska transportbilen i eldrivet utförande.
Man kan välja och vraka bland en rad batteristorlekar – där man helt enkelt kan välja hur många batteripaket man vill ha – för en maximal räckvidd på 300 kilometer enligt WLTP.
Läs även: Provkörning av enda elbilen som får dra 3,5 ton
Läs även: Ferrari väljer Iveco: Kör jorden runt med F1-bilar
Läs även: Toyota: ”Elbilar är inte hela framtiden”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.