Dagens PS

Elbil skrotas när Ford byter fokus

Ford, liksom andra biltillverkare, får lugna sig med elbilarna och fokusera på hybrid. (Foto: Matt Rourke/TT)
Ford, liksom andra biltillverkare, får lugna sig med elbilarna och fokusera på hybrid. (Foto: Matt Rourke/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 aug. 2024Publicerad: 22 aug. 2024

Ford omvärderar sin elbilsstrategi, pressad av svalt intresse och höga kostnader, och skrotar en planerad modell till förmån för hybrider.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I mars avslöjades det att Ford övervägde att slopa sina planer på en elektrisk suv med tre sätesrader. Nu är det officiellt: den planerade suven, som skulle ha rullat ut från produktionsbanden 2025, blir inte av.

Istället satsar Ford på en ny familj av suvar med tre sätesrader, men med bensin-elektriska motorer under huven skriver Carscoops.

Stora löften – ändrade planer

Ford hade tidigare byggt upp förväntningarna kring sin elbil.

2023 visades en förhandstitt på suven som skulle ha ett strömlinjeformat utseende, en räckvidd på 563 km och förmågan att susa fram i 113 km/h i hela 483 km. Planerna inkluderade också en snabbladdning som skulle ge ytterligare 240 km räckvidd på mindre än tio minuter, tack vare ett 100 kWh-batteri.

Men nu är den bilen ett minne blott.

Ford hade tänkt använda samma plattform som utvecklas för en stor elektrisk lastbil, känd under kodnamnet T3. Men även om lastbilsprojektet inte skrotas helt så har det försenats med 18 månader.

Produktion på den här giganten kommer inte att starta i Tennessee-fabriken förrän 2027. Samtidigt planeras en mellanstor elektrisk pickup på samma plattform, men först ut blir en elektrisk skåpbil som rullar ut 2026.

En elektrisk skåpbil ska ut men sedan är det full fokus på hybrider, det är vad folket vill ha. (Foto: Ford)
En elektrisk skåpbil ska ut men sedan är det full fokus på hybrider, det är vad folket vill ha. (Foto: Ford)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En förlust på 15 miljarder kronor

Med den här nya strategin så minskar Ford sina årliga investeringar i rena elbilar från 40 till 30 procent. Men att göra en sådan omsvängning nu är inte billigt.

Att skrota el-suven kommer att kosta Ford 4 miljarder kronor för att täcka kostnaderna för överflödig tillverkningsutrustning.

Totalt beräknas hela omställningen landa på 15 miljarder kronor. Phu.

Förändrad marknad och nya hot

Vad ligger bakom Fords beslut?

Precis som andra biltillverkare, inklusive rivalen GM, har Ford blivit överraskad av hur elbilsmarknaden utvecklats. För tre år sedan trodde Ford att de skulle sälja 2 miljoner elbilar till 2026. Men efter en första våg av nyfikna köpare har efterfrågan svalnat i hela branschen, även om Ford fortfarande ser hyfsade siffror för sina elbilar.

Och det är inte bara den avtagande efterfrågan som spökar.

Ford är också bekymrat över hotet från kinesiska bilmärken. För att hålla sig på tårna utvecklar Ford nu en billigare elbil för cirka 330 000 kronor, redo att möta konkurrensen om kinesiska biltillverkare skulle göra intåg på den amerikanska marknaden.

ANNONS

Inget pekar på att det sker inom den närmaste tiden, men Donald Trump har nyligen uttryckt en öppenhet för att låta kinesiska bilfabriker etablera sig i USA.

Elbilsfiaskot: Ford ändrar kurs mitt i produktionen

Ford ändrar kurs och satsar på pickuper i stället för elbilar. En kanadensisk fabrik som skulle producera elbilar ska nu tillverka stora pickuper.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS