Elbilen är överlägsen – även när det är kallt. Det menar åtminstone experter. Med några enkla knep klarar du även extremkylan.
Elbil? Så lurar du vinterkylan
Mest läst i kategorin
Det har varit en rejäl diskussion om bilar och vinterkyla den senaste tiden. Orsaken är naturligtvis den extrema kyla som drabbat stora delar av landet.
Inte minst har diskussionen gällt elbilars förmåga att klara extrem nordisk vinter.
”Elbilen är överlägsen”, säger biltestaren Robert Granström till Di, citerad av Vi bilägare.
Tuffa tester
Granström är ordförande för biltestföretagens samverkansorganisation, Swedish Proving Ground Association, SPGA, som i Arjeplog testar många nya modeller under tuffa förhållanden.
”Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen”, säger han.
Senaste nytt
Halverar räckvidden
Däremot kommer du inte undan att låga temperaturer innebär tätare laddningar av elbilen.
Enligt Robert Granström måste du vid en kallstart av din elbil när det är riktigt kallt, räkna med halverad räckvidd, i relation till biltillverkarens officiella siffra.
Just därför är förvärmning av bilen ett av de centrala tipsen i kategorin ”elbil och vinter”.
”Det enkla och rationella är att se till att förvärma bilen innan man åker i väg, och gärna samtidigt som man laddar bilen. Då värmer man upp med ström direkt från elnätet”, påpekar Granström när DN gör en genomgång av läget.
Elbil ändå bäst
Det finns, menar experterna, fem grundläggande råd för hur du ska klara vintern bättre med elbil.
Dessa bör du ta till dig – inte minst därför att det enligt Granström ändå är så att elbilar är bäst året runt.
”Elbilen är ju ändå en bättre vinterbil än förbränningsmotorbilarna. Den startar alltid, har snabbare värme och har bättre antispinnssystem”, slår biltestaren fast.
Här följer ytterligare knep att ta till.
Fem tips till elbilsägare vintertid
1. Förvärm bilen medan du laddar den.
2. Använd enbart ratt- och sätesvärme medan du kör.
3. Förvärm även batteriet, eller kör en kort sträcka innan laddning.
4. Se till att däcktrycket inte är för lågt.
5. Kör försiktig och aktivera eco-läget.
Läs även:
Därför pallar inte elbilar trycket från vinterkylan Dagens PS
Elbilar – iskalla på börsen – Dagens PS
Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.