Dagens PS

Elbil med koppling och växelspak – det nya?

Är man sugen på en växelspak i en elbil? (Foto: Honda)
Är man sugen på en växelspak i en elbil? (Foto: Honda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 okt. 2024Publicerad: 10 okt. 2024

Flera biltillverkare utforskar möjligheten att addera både växelspak och koppling i sina elbilar. Frågan är – vill vi ha det?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Honda har överraskat fordonsvärlden genom att utveckla en manuell växellåda för elbilar.

Växellådan är utrustad med en kopplingspedal, och designad för att efterlikna känslan av att växla i en bil med förbränningsmotor, skriver The Drive.

Det är dock viktigt att notera att det inte rör sig om en traditionell mekanisk växellåda, utan om ett system som styrs av mjukvara.

Informationen avslöjades av en Honda-ingenjör under ett testevent för Hondas kommande elbilsfamilj, “0-serien”.

Ingenjören ville dock inte bekräfta om funktionen kommer att introduceras i produktionsmodeller.

Växellåda för ökad körglädje

Elmotorer levererar maximalt vridmoment från stillastående, vilket innebär att elbilar inte behöver växellådor med flera växlar.

Därför är de flesta elbilar utrustade med enstegs automatlådor, och i vissa fall tvåstegslådor, för att öka effektiviteten vid höga hastigheter.

Även Toyota har utvecklat en liknande manuell växellåda för elbilar och planerar att lansera den i framtiden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Hyundai och Porsche har olika syn

Hyundai har redan introducerat mjukvara som simulerar växlingar i sin Ioniq 5 N. De har dock inte gått hela vägen och utvecklat en kopplingspedal. I Ioniq 5 N simulerar mjukvaran växlingarna i en 8-stegad dubbelkopplingslåda.

Porsche däremot, är inte övertygade om fördelarna med denna teknik.

Porsches testförare Lars Kern menar att det strider mot målet att köra så snabbt som möjligt.

För att simulera känslan av växlingar används avbrott i kraftflödet, vilket ger en liten “stöt”. Denna stöt kan vara störande vid prestandakörning.

Ford har experimenterat

Flera företag på eftermarknaden har kombinerat manuella växellådor med eldrivlinor.

Till och med Ford presenterade 2019 en eldriven Mustang med manuell växellåda.

Trots detta har ingen större biltillverkare ännu offentliggjort planer på att lansera en produktionsmodell med denna typ av system.

ANNONS

Det återstår att se om Honda kommer att bli först.

Nytt räckvidds-rekord för Tesla Model 3

Tesla fortsätter att imponera med sin Model 3. Nu lanserar de en ny version som slår rekord i både räckvidd och energieffektivitet. Den bakhjulsdrivna

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS