Flera biltillverkare utforskar möjligheten att addera både växelspak och koppling i sina elbilar. Frågan är – vill vi ha det?
Elbil med koppling och växelspak – det nya?
Mest läst i kategorin
Honda har överraskat fordonsvärlden genom att utveckla en manuell växellåda för elbilar.
Växellådan är utrustad med en kopplingspedal, och designad för att efterlikna känslan av att växla i en bil med förbränningsmotor, skriver The Drive.
Det är dock viktigt att notera att det inte rör sig om en traditionell mekanisk växellåda, utan om ett system som styrs av mjukvara.
Informationen avslöjades av en Honda-ingenjör under ett testevent för Hondas kommande elbilsfamilj, “0-serien”.
Ingenjören ville dock inte bekräfta om funktionen kommer att introduceras i produktionsmodeller.
Växellåda för ökad körglädje
Elmotorer levererar maximalt vridmoment från stillastående, vilket innebär att elbilar inte behöver växellådor med flera växlar.
Därför är de flesta elbilar utrustade med enstegs automatlådor, och i vissa fall tvåstegslådor, för att öka effektiviteten vid höga hastigheter.
Även Toyota har utvecklat en liknande manuell växellåda för elbilar och planerar att lansera den i framtiden.
Senaste nytt
Hyundai och Porsche har olika syn
Hyundai har redan introducerat mjukvara som simulerar växlingar i sin Ioniq 5 N. De har dock inte gått hela vägen och utvecklat en kopplingspedal. I Ioniq 5 N simulerar mjukvaran växlingarna i en 8-stegad dubbelkopplingslåda.
Porsche däremot, är inte övertygade om fördelarna med denna teknik.
Porsches testförare Lars Kern menar att det strider mot målet att köra så snabbt som möjligt.
För att simulera känslan av växlingar används avbrott i kraftflödet, vilket ger en liten “stöt”. Denna stöt kan vara störande vid prestandakörning.
Ford har experimenterat
Flera företag på eftermarknaden har kombinerat manuella växellådor med eldrivlinor.
Till och med Ford presenterade 2019 en eldriven Mustang med manuell växellåda.
Trots detta har ingen större biltillverkare ännu offentliggjort planer på att lansera en produktionsmodell med denna typ av system.
Det återstår att se om Honda kommer att bli först.
Nytt räckvidds-rekord för Tesla Model 3
Tesla fortsätter att imponera med sin Model 3. Nu lanserar de en ny version som slår rekord i både räckvidd och energieffektivitet. Den bakhjulsdrivna
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.