Dagens PS

Elbil för alla? Inte om EU får som de vill

Den 4:e oktober är det dags att rösta i EU om tullarna på Kinesiska bilar ska vara kvar och i så fall hur mycket. (Foto: Getty Images)
Den 4:e oktober är det dags att rösta i EU om tullarna på Kinesiska bilar ska vara kvar och i så fall hur mycket. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 okt. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Den 4:e oktober är det dags för EU att rösta om tullarna på kinesiska elbilar. Något som kommer göra det mycket dyrare för folket i EU.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Minns ni när elbilar skulle bli lika billiga som bilar med förbränningsmotorer?

Något märkligt hände dock på vägen dit. Faktiskt så hände två saker.

Först och främst blev ICE-bilarna bara dyrare och dyrare – vilket är precis motsatsen till vad som lovades.

Samtidigt blev elbilarna inte särskilt mycket billigare. Här finns dock ett uppenbart undantag: kinesiska elbilar.

EU:s åtgärder

Och hur har EU svarat på det här?

Förvånande nog tycks de skydda sin ineffektiva och kostsamma bilindustri. De går därmed emot konsumenternas intressen.

Istället för att tillåta fria marknadskrafter och låta elbilspriserna sjunka, vill EU göra kinesiska elbilar dyrare.

Det innebär att den som vill ha en elbil tvingas betala mer än vad de annars hade behövt i en fri marknad.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Tullar och minimipriser på gång

Nu är EU:s pågående försök att införa extra tullar på kinesiska elbilar snart framme vid ett avgörande beslut.

Den 4 oktober ska EU rösta om de här nya åtgärderna, skriver Reuters, och frågan är hur långt de är villiga att gå.

Det finns ett förslag om att lägga på upp till 45 procent i tullar på elbilar från Kina.

Dubbelmoral?

Det här kan tolkas som ett sätt att skydda den egna industrin, något som EU har anklagat Kina för.

Nu ser det ut som att EU gör samma sak. Argumentet sägs vara ”subventioner” från kinesiska staten.

Vad händer härnäst?

Röstningen den 4 oktober kommer att avgöra vilken väg EU tar.

ANNONS

Men hur det än blir, kommer den nya policyn, oavsett utformning, att implementeras innan slutet av oktober.

Det finns dock en möjlighet att stoppa detta.

För att förslaget ska falla krävs att 15 av EU:s 27 medlemsländer, som tillsammans står för 65 procent av befolkningen, röstar emot åtgärderna.

Frågan är nu om tillräckligt många medlemsländer kommer att sätta konsumenterna först och säga nej.

Mardrömsscenario avvärjt: Kia-ägare kan andas ut

Med den här sårbarheten kunde hackare fjärrstyra bilen och lokalisera den. Men de kunde också komma åt alla uppgifter från Kia. Kia-ägare kan äntligen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS