Mercedes-Benz tar ett djärvt steg in i framtiden och introducerar ett revolutionerande “by-wire”-styrsystem i sina bilar från nästa år.
Elbil får flygkänsla – Mercedes lanserar sensationell Steer-by-wire


Mest läst i kategorin
Detta innebär att den traditionella mekaniska kopplingen mellan ratten och hjulen ersätts av en elektronisk. Som en följd av detta kommer Mercedes även att erbjuda en så kallad yoke-ratt, liknande den som nyligen setts i uppdaterade Lexus RZ.
Yoke-ratten gör entré – Slut på traditionell styrning?
Den nya tekniken utlovar snabbare respons och en bredare återkopplingskänsla för föraren. Ett exempel är att styrningen blir snabbare vid låga hastigheter, vilket underlättar manövrering vid parkering. Eftersom det inte längre krävs flera rattvarv för fullt rattutslag, har Mercedes valt att ersätta den vanliga runda ratten med en yoke-variant med platt botten. Denna design skapar dessutom mer benutrymme, underlättar in- och utsteg samt ger en bättre sikt över instrumentpanelens skärmar.

Mercedes framhåller även att det nya systemet samverkar bättre med den bakhjulsstyrning som finns tillgänglig i deras flaggskeppsmodeller som S-Klass och EQS. Just den sistnämnda modellen har använts som testfordon för systemet och pekas ut som en trolig kandidat att bli först ut med den nya tekniken i samband med sin kommande uppdatering nästa år.
Enligt Mercedes kommer det nya systemet nästan helt att eliminera känslan av ojämnheter i vägbanan i ratten.

Senaste nytt
Säkerhet i fokus när Mercedes tar steget in i framtiden
För att garantera säkerheten är systemet utrustat med en redundant uppsättning sensorer och kablar, vilket säkerställer att bilen fortfarande kan styras även om huvudsystemet skulle fallera.

“Steer-by-wire är ytterligare ett stort steg mot morgondagens mobilitet, och vi är stolta över att lansera ett sådant system 2026,” säger Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer.
Han tillägger att tekniken även “möjliggör en unik kundupplevelse som går långt bortom enbart styrning.” Schäfer antyder att i kombination med nivå 3 autonom körning, där föraren kan släppa händer och ögon från vägen i vissa situationer, ger den platta ratten en bättre vy över skärmen vid exempelvis streaming av underhållning.

Mercedes har genomfört omfattande tester av systemet, med över en miljon testkilometer på både testbanor och i verklig trafik.
Lanseringen av by-wire-systemet placerar Mercedes i en växande skara av biltillverkare som utforskar denna innovativa teknik.
Vad betyder ordet Yoke?
Ordet “yoke” i bilsammanhang syftar på en typ av ratt som avviker från den traditionella runda formen. Istället har den oftast en mer avlång, rektangulär eller U-formad design, ibland med en platt botten.
Man kan säga att den påminner om styret på ett flygplan eller i vissa racingbilar. Tanken bakom yoke-ratten är att den i kombination med “steer-by-wire”-system kan erbjuda en mer direkt och snabbare styrrespons, samt potentiellt ge bättre sikt över instrumentpanelen och mer benutrymme.

Lexus ES tvingar BMW till reträtt – med banbrytande eldrift
Elektrisk revolution i premiumsegmentet? Lexus ES kommer i ny upplaga – för första gången med spännande eldrift som tillval. Lexus presenterar stolt den
Läs också:
Snögaranti: Så får du pengarna tillbaka för skidresan. News 55
Är din bil en pengatjuv? Följ dessa tips för att spara på slantarna. E55
Utbildningsgapet växer – pojkar får sämre start. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.