Dagens PS

El-boostad Porsche 911: Snabbare än någonsin

911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 maj 2024Publicerad: 29 maj 2024

Porsche har uppgraderat den ikoniska 911 sportbilen. Nya 911 Carrera GTS är den första gatulagliga 911:an, med en superlätt prestandahybrid. Dessutom kommer den nya modellen att vara tillgänglig direkt vid lansering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den innovativa drivlinan med en 3,6-liters motor levererar betydligt bättre körprestanda. 911 Carrera GTS Coupé accelererar från 0 till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h.

Den nya 911 Carrera, utrustad med en kraftfull 3,0-liters twin-turbo boxermotor, är också snabbare och starkare än tidigare, detta säger Porsche i ett pressmeddelande.

911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

Med relanseringen av 911 har Porsche moderniserat flera av sina modellserier.

“Vår produktportfölj är attraktivare än någonsin,” säger vd Oliver Blume.

“Den erbjuder fler anpassningsmöjligheter och exklusiva upplevelser.”

Inspirerad av motorsport: innovativ hybrid

Porsches ingenjörer har tagit inspiration från motorsport för att skapa det nya hybridsystemet.

ANNONS

“Vi utvecklade och testade många idéer för att hitta det perfekta hybridsystemet för 911,” säger Frank Moser, vice vd för modellserierna 911 och 718.

911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS Cabriolet, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

T-Hybrid-systemet inkluderar en elektrisk avgasgasturboladdare som snabbt bygger upp laddtrycket. Elmotorn fungerar även som en generator, vilket ger extra kraft.

Den wastegate-fria turboladdaren säkerställer dynamisk och responsiv kraftleverans.

911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

3,6-liters boxermotor hybrid

Drivlinan har en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor som är kompakt och kraftfull. Motorn levererar imponerande 485 PS och totalt med hybridsystemet 541 PS.

Trots ökningen i prestanda är viktökningen minimal, endast 50 kg jämfört med föregångaren.

ANNONS
911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

911 Carrera

911 Carrera har en 3,0-liters twin-turbo boxermotor som också har förbättrats. Den nya motorn är både kraftfullare och mer effektiv. 911 Carrera Coupé går från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och har en topphastighet på 294 km/h.

911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

Optimerad fjädring och aerodynamik

Fjädringen på 911 Carrera GTS har uppdaterats med bakaxelstyrning som standard, vilket ökar stabiliteten och minskar vändradien.

Förutom detta har Porsche också inkluderat ett nytt anti-roll stabiliseringssystem och en sportfjädring för att ytterligare förbättra hanteringen.

911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
ANNONS

Sportig exteriör

Porsche har förstås också förnyat exteriördesignen på 911 för att uppnå ännu bättre aerodynamik och prestanda. De nya, modellspecifika stötfångarna och matris-LED-strålkastarna förbättrar både utseende och funktionalitet.

911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

Avslutningsvis har de nya Porsche 911 Carrera GTS och Carrera genomgått betydande uppgraderingar, vilket resulterar i ökad hastighet, styrka och dynamik jämfört med tidigare modeller.

911 Targa 4 GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Targa 4 GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)

Läs även:

Porsches nya hybrid redo för lansering. Dagens PS

Porsche Cayenne blir två modeller starkare. Dagens PS

ANNONS
911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Targa 4 GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Targa 4 GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
911 Carrera GTS, 2024, Porsche AG (Foto: Porsche)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS