Porsche har uppgraderat den ikoniska 911 sportbilen. Nya 911 Carrera GTS är den första gatulagliga 911:an, med en superlätt prestandahybrid. Dessutom kommer den nya modellen att vara tillgänglig direkt vid lansering.
El-boostad Porsche 911: Snabbare än någonsin
Mest läst i kategorin
Den innovativa drivlinan med en 3,6-liters motor levererar betydligt bättre körprestanda. 911 Carrera GTS Coupé accelererar från 0 till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h.
Den nya 911 Carrera, utrustad med en kraftfull 3,0-liters twin-turbo boxermotor, är också snabbare och starkare än tidigare, detta säger Porsche i ett pressmeddelande.
Med relanseringen av 911 har Porsche moderniserat flera av sina modellserier.
“Vår produktportfölj är attraktivare än någonsin,” säger vd Oliver Blume.
“Den erbjuder fler anpassningsmöjligheter och exklusiva upplevelser.”
Inspirerad av motorsport: innovativ hybrid
Porsches ingenjörer har tagit inspiration från motorsport för att skapa det nya hybridsystemet.
“Vi utvecklade och testade många idéer för att hitta det perfekta hybridsystemet för 911,” säger Frank Moser, vice vd för modellserierna 911 och 718.
T-Hybrid-systemet inkluderar en elektrisk avgasgasturboladdare som snabbt bygger upp laddtrycket. Elmotorn fungerar även som en generator, vilket ger extra kraft.
Den wastegate-fria turboladdaren säkerställer dynamisk och responsiv kraftleverans.
3,6-liters boxermotor hybrid
Drivlinan har en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor som är kompakt och kraftfull. Motorn levererar imponerande 485 PS och totalt med hybridsystemet 541 PS.
Trots ökningen i prestanda är viktökningen minimal, endast 50 kg jämfört med föregångaren.
911 Carrera
911 Carrera har en 3,0-liters twin-turbo boxermotor som också har förbättrats. Den nya motorn är både kraftfullare och mer effektiv. 911 Carrera Coupé går från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och har en topphastighet på 294 km/h.
Optimerad fjädring och aerodynamik
Fjädringen på 911 Carrera GTS har uppdaterats med bakaxelstyrning som standard, vilket ökar stabiliteten och minskar vändradien.
Förutom detta har Porsche också inkluderat ett nytt anti-roll stabiliseringssystem och en sportfjädring för att ytterligare förbättra hanteringen.
Sportig exteriör
Porsche har förstås också förnyat exteriördesignen på 911 för att uppnå ännu bättre aerodynamik och prestanda. De nya, modellspecifika stötfångarna och matris-LED-strålkastarna förbättrar både utseende och funktionalitet.
Avslutningsvis har de nya Porsche 911 Carrera GTS och Carrera genomgått betydande uppgraderingar, vilket resulterar i ökad hastighet, styrka och dynamik jämfört med tidigare modeller.
Läs även:
Porsches nya hybrid redo för lansering. Dagens PS
Porsche Cayenne blir två modeller starkare. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.