E10 är infört i Sverige – men snart kommer också E15, E20 och E30-bensin då reduktionsplikten ska öka successivt framöver. Men det är oklart om bilarna klarar av det.
Efter E10 – då kommer E20- och E30-bensin till Sverige
Mest läst i kategorin
Den första augusti infördes den nya E10-bensinen i Sverige. Bensinen har 10 procent etanol och ersätter den tidigare 95 oktan som har 5 procent etanol i sig.
“Det är positivt att E10 nu även introduceras i Sverige från den 1 augusti. E10 är ett av flera viktiga verktyg för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. E10 blir en viktig faktor för att nå våra gemensamma klimatmål”, säger Ebba Tamm, Expert produkt och miljö på Drivkraft Sverige till Bil Sweden.
Ska höjas successivt
Förändringen kommer då Riksdagen beslutat om att höja reduktionsplikten för bensin till 6 procent och till 26 procent för diesel – vilket bara är början. E15, E20, E30 och så vidare är också på gång.
De kommande åren kommer reduktionsplikten nämligen höjas ytterligare och successivt. 2030 ska bensinen ha en reduktion på 28 procent – vilket innebär en inblandning av runt 40 procent biobränslen, enligt sajten Carup.se. För diesel ska reduktionen öka till 66 procent 2030.
Inte tillåtet i bilarna
Det finns dock ett problem – bilarna som säljs i Sverige just nu är bara godkända för E10-bensin. Redan om tre år ska 15 procent etanol blandas i bensinen, enligt Carup.
Huruvida bilarna kommer att klara av det är oklart. Vissa bilmärken som BMW klarar redan nu 25 procent etanol skriver sajten, medans andra inte kan uppge vad bilarna klarar av. Det är hur som helst inte tillåtet.
”Högre etanol än E10 (max 10 volymprocent etanol) är inte tillåtet”, står det i manualerna för Volvos bilar av årsmodell 2021, enligt Carup.
Miljödepartementet hävdar att problemet ska lösas genom ökad inblandning av biobensin, som dock ännu inte finns på bränslemarknaden.
Det kommer också bli dyrare för bilförarna, etanol kostar mer och är mindre effektivt som drivmedel jämfört med ren bensin.
Läs mer: E10-bensin problematiskt för många båtar
Läs mer: Därför är bensinen dyrare just nu – E10 inte boven
Läs mer: Lista: Här är bilarna som klarar E10 – kan bli dyrt
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.