Dagens PS

Efter E10 – då kommer E20- och E30-bensin till Sverige

E10 Sverige
Sverige införde E10-bensin från 1 augusti. (Foto: Pressbild)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 08 aug. 2021Publicerad: 08 aug. 2021

E10 är infört i Sverige – men snart kommer också E15, E20 och E30-bensin då reduktionsplikten ska öka successivt framöver. Men det är oklart om bilarna klarar av det.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den första augusti infördes den nya E10-bensinen i Sverige. Bensinen har 10 procent etanol och ersätter den tidigare 95 oktan som har 5 procent etanol i sig.

“Det är positivt att E10 nu även introduceras i Sverige från den 1 augusti. E10 är ett av flera viktiga verktyg för att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn. E10 blir en viktig faktor för att nå våra gemensamma klimatmål”, säger Ebba Tamm, Expert produkt och miljö på Drivkraft Sverige till Bil Sweden.

Ska höjas successivt

Förändringen kommer då Riksdagen beslutat om att höja reduktionsplikten för bensin till 6 procent och till 26 procent för diesel – vilket bara är början. E15, E20, E30 och så vidare är också på gång.

De kommande åren kommer reduktionsplikten nämligen höjas ytterligare och successivt. 2030 ska bensinen ha en reduktion på 28 procent – vilket innebär en inblandning av runt 40 procent biobränslen, enligt sajten Carup.se. För diesel ska reduktionen öka till 66 procent 2030.

Inte tillåtet i bilarna

Det finns dock ett problem – bilarna som säljs i Sverige just nu är bara godkända för E10-bensin. Redan om tre år ska 15 procent etanol blandas i bensinen, enligt Carup.

Huruvida bilarna kommer att klara av det är oklart. Vissa bilmärken som BMW klarar redan nu 25 procent etanol skriver sajten, medans andra inte kan uppge vad bilarna klarar av. Det är hur som helst inte tillåtet.

”Högre etanol än E10 (max 10 volymprocent etanol) är inte tillåtet”, står det i manualerna för Volvos bilar av årsmodell 2021, enligt Carup.

ANNONS

Miljödepartementet hävdar att problemet ska lösas genom ökad inblandning av biobensin, som dock ännu inte finns på bränslemarknaden.

Det kommer också bli dyrare för bilförarna, etanol kostar mer och är mindre effektivt som drivmedel jämfört med ren bensin.

Reduktionsplikten

(Grafik: Carup.se)

 

 

 

 

 

 

ANNONS

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer: E10-bensin problematiskt för många båtar

Läs mer: Därför är bensinen dyrare just nu – E10 inte boven

ANNONS

Läs mer: Lista: Här är bilarna som klarar E10 – kan bli dyrt 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS