Dagens PS

Efter 100 år: Nu kan Chrysler försvinna för alltid

Chrysler Halcyon Concept visas upp på bilmässan AutoMobility LA i Los Angeles 2024. (Foto: Jae C. Hong/AP/TT)
Chrysler Halcyon Concept visas upp på bilmässan AutoMobility LA i Los Angeles 2024. (Foto: Jae C. Hong/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 apr. 2025Publicerad: 10 apr. 2025

Inför sitt 100-årsjubileum i juni 2025 befinner sig den amerikanska biltillverkaren Chrysler i en djup kris. Istället för firande präglas stämningen av osäkerhet och nedgång.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen har rasat – förra året såldes endast runt 120 000 bilar, en skarp kontrast mot glansdagarnas 2,8 miljoner enheter. Den en gång så starka symbolen för amerikansk innovation kämpar nu för sin överlevnad.

Historiska motgångar och ägarbyten

ANNONS

Chrysler har en historia fylld av turbulens. Fusioner och ekonomiska bakslag har varit återkommande teman. Den globala finanskrisen 2008 ledde nästan till kollaps, och märket räddades endast genom konkursskydd och statligt stöd.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Den uppmärksammade sammanslagningen med Daimler levde inte upp till förväntningarna och resulterade i stora förluster. Senare ledde samgåendet med Fiat till bildandet av den nuvarande fordonskoncernen Stellantis.

Trots dessa omstruktureringar har Chrysler inte lyckats återhämta sig på ett hållbart sätt. Minivanen Pacifica, som lanserades 2016, är i praktiken den enda modellen av betydelse i det nuvarande utbudet.

Planer på elektrifiering finns, men konkreta framsteg har uteblivit. Stellantis meddelade 2021 att Chrysler skulle bli helt elektriskt till 2028, men hittills har få påtagliga resultat presenterats.

Skandal på Honda – nu avgår ännu en chef

En hög chef inom Honda har lämnat sin position efter anklagelser om olämpligt beteende vid ett socialt evenemang utanför arbetstid. Shinji Aoyama, som var

ANNONS

Senaste nytt

Varningssignaler från koncernledningen

ANNONS

Även moderbolaget Stellantis visar tecken på problem. Under första halvåret 2024 sjönk nettovinsten med nästan hälften till 5,6 miljarder euro (motsvarande ungefär 63 miljarder kronor), och koncernens omsättning minskade med 14 procent.

Särskilt dramatisk var utvecklingen i Nordamerika, koncernens viktigaste marknad, där vinsten föll med 20 procent under tredje kvartalet. Amerikanska återförsäljare har i ett öppet brev krävt en kursändring och kritiserat ledningen för bristande transparens och kommunikation.

Chrysler är ett av de märken vars framtid nu utvärderas kritiskt.

Företagets vinst rasar med 70 procent

Stellantis har redovisat en betydande nedgång i sin vinst för 2024. Företagets nettoresultat sjönk med 70 procent och landade på cirka 60 miljarder

Anrik historia, osäker framtid

Nedgången drabbar en ikon inom bilhistorien. Företaget grundades 1925 av Walter P. Chrysler och växte snabbt till en av USA:s tre stora biltillverkare. Genom modeller som Chrysler Six och förvärv av märken som Dodge och Imperial nådde företaget stora framgångar under årtionden. På 1950-talet sågs Chrysler som en föregångare inom teknisk innovation, och modellen Airflow satte nya standarder för aerodynamisk design.

Oljekrisen på 1970-talet och ökad konkurrens försvagade dock marknadspositionen. Fusionen med Daimler-Benz 1998 blev en besvikelse. Efter tyskarnas utträde följde fler ägarbyten, omstruktureringar och en gradvis minskning av märkets betydelse.

Idag framstår Chrysler som ett märke utan tydlig vision inom en stor koncern. Eftersläpningen inom elektrifiering, det magra modellutbudet och bristen på innovationskraft gör en vändning svår. Både återförsäljare och marknadsanalytiker tvivlar på märkets överlevnadsförmåga när Stellantis, med sina 14 varumärken, söker effektivisering.

Risken är stor att Chrysler faller bort i denna process. Frågan är om 100-årsjubileet blir starten på en ny era eller slutet för en historisk tillverkare. Tecknen tyder snarare på det senare.

ANNONS

Biljättens mardröm: Italienska märken hotas av konkurs

Italienska ikoner är i gungning. Gigantiska tullar och sviktande försäljning tvingar fram drastiska åtgärder. Stellantis, bilkoncernen bakom märken som

Läs också:

Örjan betalade 160 000 kronor för mycket för sin el. News 55

Nya ras på börsen – expert: Vikta rätt och kom ut som vinnare. E55

Elmarknaden mer instabil än någonsin – risk för skyhöga räkningar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Oljepriset
Spela klippet
PS Studio

Skräck sänker oljan – lägsta oljepriset på fyra år

12 apr. 2025
Emma Fällman möter Stefan Engeseth och pratar dumhet
Spela klippet
Weekend

Författaren: Vi har tillräcklig kunskap för att förstöra världen - men inte för att rädda den

12 apr. 2025
ANNONS
ANNONS