Easypark tar skyhöga avgifter trots löften till Stockholms stad. Bolagen bakom tjänar miljoner och bilägarna känner sig lurade.
Easypark i blåsväder – lurar stockholmare på extra avgifter
Mest läst i kategorin
Att parkera i Stockholm har blivit en dyr historia, inte minst på grund av parkeringsapparnas avgifter. Easypark, den dominerande aktören på marknaden, har hamnat i skottgluggen efter att ha rundat Stockholms stads krav på avgiftsfri parkering.
Det skriver DN, som rapporterar om detta vid flertalet tillfällen.
Läs också: Staden som blir bestulen på miljoner – varje år
Blev av med Parkera P
Tidigare kunde stockholmare använda appen “Betala P” utan extra kostnad, men den har nu skrotats och ersatts av kommersiella alternativ.
Kravet var att dessa appar skulle erbjuda en avgiftsfri grundfunktion, men Easypark och Mobill har valt att lägga den avgiftsfria parkeringen i en separat webblösning.
Webblösningen uppges vara krånglig och ibland inte fungera korrekt. I vissa fall har bilister fått betala extra avgifter trots att de använt webblösningen.
Läs också: Elektroniskt skräp – en guldgruva för entreprenörer
Senaste nytt
Försvårar för bilisterna
Samtidigt uppmanas användarna att gå över till appen, som lägger på 15 procent på parkeringssumman, minst 4,95 kronor.
Detta har lett till kritik mot Easypark, som anklagas för att medvetet försvåra för bilister att parkera avgiftsfritt.
Enligt kritikerna är webblösningen ett sätt för Easypark att runda Stockholms stads krav på en avgiftsfri parkeringslösning. Genom att göra webblösningen krånglig hoppas man kunna styra bilisterna till den avgiftsbelagda appen.
Kunderna – minst sagt frustrerade
Parkeringsapparna strider mot avtalet
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, är kritisk och menar att detta strider mot avtalet. Han uppmanar till att återinföra “Betala P” tills problemet är löst.
Även konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter är oroade över de nya lösningarna, som de menar gör det svårare för konsumenter och öppnar för bedrägerier.
Läs också: Skyhögt pris för VA krossar pensionärsdröm
Easypark försvarar sig
Easypark hävdar att de uppfyller stadens krav genom att erbjuda en kostnadsfri webbapp. De menar också att avgifterna är rimliga och att de erbjuder en avancerad app med extra funktioner.
Samtidigt visar det sig att Easypark i andra kommuner, som Solna och Huddinge, har avtal som tvingar dem att erbjuda en helt avgiftsfri app.
Läs också: Så parkerar du rätt och slipper böter
Miljonvinster för Easypark
Easyparks intäkter från parkeringsverksamheten uppgick till 470 miljoner kronor under 2023, med ett rörelseresultat på 373 miljoner kronor för hela koncernen skriver Breakit.
Förutom intäkterna från parkeringsverksamheten redovisar Easypark även betydande “övriga rörelseintäkter”. Dessa intäkter, som närmare bestämt ökade från 482 till 970 miljoner kronor, beskrivs i en fotnot som ersättning för tjänster inom koncernen, internprissättning och stöd för korttidspermittering.
Ett av Europas snabbast växande företag
Financial Times har utnämnt Easypark till ett av Europas snabbast växande företag.
Bolaget är en av världens ledande aktörer inom mobil parkering och har haft en imponerande tillväxt på 60 procent per år de senaste fem åren.
Företaget, som grundades 2001, finns idag i över 4 000 städer och 20 länder.
Easypark själva svarar på kritiken
EasyParks app har funnits i många år i Stockholm med serviceavgift, precis som nu. Det som är nytt för Stockholm är att EasyPark nu även erbjuder en webbapp där inga serviceavgifter tillkommer.
I Stockholm har man möjlighet att välja det alternativ för parkering som passar ens behov bäst. Det finns flera aktörer i Stockholm som man kan välja mellan. Kraven från staden är att det ska finnas ett kostnadsfritt alternativ hos de aktörer som vill leverera sina tjänster i Stockholm. EasyPark uppfyller kravet genom webbappen där inga serviceavgifter förekommer. Webbappen uppfyller alla krav i kravspecen från staden.
Webbappen hänvisar inte till EasyParks app. Vi har dessutom informerat vår genom både app och mail om olika övriga alternativ samt länkat till stadens hemsida där man kan läsa mer om samtliga parkeringsalternativ.
Easypark har valt att finansiera sina tjänster via abonnemang, 49 kr i månaden, eller genom att betala per parkering genom en serviceavgift, som ligger på 15 % eller minst 4,95 kr per parkering, max 40 kr per parkering i Stockholm säger Lina Lindahl, Group PR Manager på Easypark.
Bosch kräver Rivian på 2,1 miljarder: “Bryter mot avtal”
En infekterad tvist har uppstått mellan den amerikanska elbilstillverkaren Rivian och den tyska komponentjätten Bosch. Tvisten, som handlar om ett
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.