Med förbud mot nya bensin- och dieselbilar runt hörnet, växer intresset för alternativa bränslen som e-bränslen. Men kan de verkligen konkurrera med elektrifieringen när det gäller att minska utsläppen från transporter eller är det en återvändsgränd?
E-bränslen: Framtiden eller en återvändsgränd?
Mest läst i kategorin
Vad är egentligen e-bränslen?
E-bränslen är syntetiska bränslen som produceras av “grönt” väte och kol, ofta från avfall eller CO2 från atmosfären. Processen innefattar att separera väte och syre från vatten med elektricitet, för att sedan kombinera vätet med infångad CO2. Resultatet blir ett koldioxidneutralt bränsle, vilket innebär att det släpper ut lika mycket CO2 som det tar upp.
Fördelar och nackdelar
Porsche är en av biltillverkarna som ser potentialen i e-bränslen. De har investerat stort i pilotproduktion och menar att e-bränslen kan förlänga livslängden på befintliga förbränningsmotorer.
Bränslet kan användas i dagens bilar utan modifieringar och kräver ingen ny infrastruktur, till skillnad från vätgas och el.
Dessutom tar det bara några minuter att tanka, precis som med bensin eller diesel. Det är Autocar som rapporterar om detta.
Men e-bränslen är dyra att producera och kan ännu inte tillverkas i stora mängder. Dessutom släpper de fortfarande ut skadliga gaser som kväveoxid, även om de är renare än fossila bränslen.
Andra biltillverkare och e-bränslen
Flera biltillverkare, särskilt de med mindre produktionsvolymer, är också intresserade av e-bränslen. Ferrari, Ineos och Mazda ser e-bränslen som ett komplement till elektrifiering.
Men andra, som Bentley och Volvo, är skeptiska.
Framtiden för e-bränslen
Storbritanniens regering har ännu inte officiellt inkluderat e-bränslen i sin strategi för att minska utsläppen. En rapport från Transport Select Committee kritiserar regeringen för att “lägga alla ägg i en korg” genom att satsa allt på elbilar.
Rapporten lyfter fram brister i laddinfrastruktur och brist på råmaterial som potentiella hinder för en smidig övergång till elbilar.
Det finns också allvarliga farhågor kring tillverkningen av koldioxidneutrala bränslen. Enligt en rapport från Internationella energirådet skulle det krävas enormt mycket el för att producera väte till e-bränslen, vilket riskerar att konkurrera med elbehovet för andra sektorer.
Trots detta fortsätter utvecklingen. Porsche och deras partner Highly Innovative Fuels har startat produktion i Chile och planerar en andra anläggning i USA.
De menar att e-bränslen bör produceras där det finns ett överskott av förnybar energi, vilket gör det mer attraktivt att omvandla energin till flytande bränsle som lätt kan transporteras.
Sammanfattningsvis är e-bränslen en spännande teknik med potential att minska utsläppen från transporter. Men det finns fortfarande många utmaningar att övervinna, och det är oklart vilken roll e-bränslen kommer att spela i framtiden jämfört med elbilar och andra alternativa bränslen.
Läs även: Alger och solljus kan bli flygbränsle. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.