Dagens PS

Dystra siffror: Europas bilmarknad i kris men Volvo går bra

Nu är det tufft i EU. Vår bilmarknad ligger risigt till efter Kinas offensiv. (Foto: Getty Images)
Nu är det tufft i EU. Vår bilmarknad ligger risigt till efter Kinas offensiv. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 dec. 2024Publicerad: 19 dec. 2024

Nybilsförsäljningen i Europa har rasat under hösten, och experter varnar nu för en djup kris i bilbranschen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilförsäljningen inom EU sjönk med 1,9 procent i november jämfört med samma period föregående år, enligt färska siffror från branschorganisationen ACEA.

Totalt registrerades 869 816 nya bilar under månaden, vilket kan jämföras med 886 918 bilar i november 2023.

ANNONS

Bland de större marknaderna var det Frankrike som upplevde den största nedgången med 12,7 procent, tätt följt av Italien med en minskning på 10,8 procent.

Tyskland klarade sig något bättre med en blygsam nedgång på 0,5 procent. Spanien var det enda landet bland de fyra största marknaderna som visade en positiv trend med en ökning på 6,4 procent.

Källa: Acea
Källa: Acea

Elbilarna i motvind

Även försäljningen av elbilar backade under november månad, skriver DI.

Registreringarna av batteri-elektriska bilar (BEV) minskade med 9,5 procent till 130 757 enheter, vilket motsvarar en marknadsandel på cirka 15 procent.

Under 2023 låg andelen elbilar på 13,8 procent. Sett till hela året hittills har försäljningen av elbilar minskat med 5,4 procent.

ANNONS

Tyskland och Frankrike är de länder som bidragit mest till nedgången, med minskningar på 21,8 respektive 24,4 procent.

Trots den negativa trenden i november har bilförsäljningen i EU hittills i år ökat med 0,4 procent till 9,7 miljoner bilar. Under 2023 steg bilförsäljningen med 13,9 procent till drygt 10,5 miljoner bilar.

ANNONS

Senaste nytt

Perfekt storm skakar om bilindustrin

Samtidigt som försäljningssiffrorna sviktar, befinner sig den europeiska bilindustrin i en omfattande kris. Flera faktorer samverkar och skapar det som experter kallar för en “perfekt storm”.

Bland annat pekas omställningen till eldrift, föråldrad industristruktur, hård konkurrens från Kina och USA, samt en vikande efterfrågan ut som bidragande orsaker.

Källa: Acea
Källa: Acea

Tyska jättar i kris

De negativa nyheterna har duggat tätt under hösten. Flera stora biltillverkare har tvingats till neddragningar och sparpaket. Börsvärdena har rasat och för Volkswagen och Stellantis har över 800 miljarder kronor gått upp i rök sedan i våras.

Läs även: Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken. Dagens PS

ANNONS

Krisen drabbar även underleverantörer. Bosch, Continental och ZF planerar att säga upp 20 000 anställda i Tyskland.

Läs även: McLaren sålt till Abu Dhabi efter rekordförlust. Dagens PS

Kina vinner mark i krisen

En av de största utmaningarna för de europeiska biltillverkarna är den kinesiska marknaden. Kinesiska konsumenter väljer i allt större utsträckning inhemska bilmärken, vilket har lett till att de utländska märkenas marknadsandelar minskat drastiskt.

Läs även:
Akut för Audi: Miljardförlust hotar. Dagens PS
Volkswagens vd varnar: “Årtionden av strukturella problem”. Dagens PS

Volvo Cars i stark position

Mitt i krisen finns det dock ljusglimtar. Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely, anses vara väl rustat för att möta de utmaningar som branschen står inför. Företaget har en stark global närvaro och har investerat strategiskt i framtida teknik.

Läs även:
Volvo Cars står när de andra faller. Realtid
Efter elbilsraset: Volvo Cars skrotar elbilsmål. News 55

Tuffa tider väntar

ANNONS

Experter befarar att nästa år blir ännu tuffare för de europeiska biltillverkarna. Konkurrensen från Kina väntas öka ytterligare och EU:s hårdare utsläppskrav sätter press på företagen.

Framtiden för den europeiska bilindustrin är oviss, men det står klart att branschen står inför stora utmaningar.

Kris i biljätten: Porsche kan dumpa Volkswagen

Volkswagen går så dåligt att Porsche SE funderar på att dumpa delar av bolaget. Det kan handla om summor upp till 220 miljarder kronor. Tyska

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS