Dagens PS

Dyrt vid pumpen med nya EU-lagen

Ny EU-lag höjer drivmedelspriserna. (Foto: TT)
Ny EU-lag höjer drivmedelspriserna. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Snart blir det dyrare att tanka för svenska bilister. En ny EU-lag, ETS-2, slår till och höjer priserna på bensin och diesel, allt för att få oss att lämna bilen hemma lite oftare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Istället för att satsa på förnybara bränslen i bensin och diesel, väljer man nu att införa handel med utsläppsrätter för vägtransporter.

Detta innebär tyvärr högre priser vid pumpen, utan de positiva miljöeffekterna som förnybara bränslen skulle ge.

Bensinpriserna smyghöjs – sen blir det dyrt

Förslaget kommer att slå hårt mot bilisternas plånböcker, med en rejäl prishöjning på både bensin och diesel. Men oroa dig inte, det blir ingen chockstart.

Naturvårdsverket laddar upp med en mjukstart mellan 2026 och 2029. Utsläppspriset smyger sig uppåt och landar på strax över en krona per liter.

Därefter blir det dock tuffare tag.

Fram till 2040 kommer priset att öka markant, steg för steg. Målet? Att få oss att tänka om och köra mindre bil, vilket i sin tur ska leda till minskade utsläpp, säger regeringen.

Cirka en krona dyrare drivmedel är att vänta efter en ny EU-lag. (Foto: TT)
Cirka en krona dyrare drivmedel är att vänta efter en ny EU-lag. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

ETS-2 blir en kalldusch för bilisterna

ANNONS

“Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet. När ETS-2 införs bör nationella styrmedel ses över så att inte bränslekostnaderna skenar”, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Färre utsläpp

Målet är att minska de globala utsläppen, men kritiker varnar för att insatserna kan bli meningslösa om länder som USA, under en eventuellt omvald president Trump, fortsätter att borra efter olja.

“Det är viktigt att den svenska implementeringen görs med hänsyn också till svenska utsläppsmål och svenska konsumenter. Utsläppshandeln måste fungera ihop med den nationella politiken för transportsektorns omställning. Annars riskerar hushåll som varken har möjlighet att investera i en elbil eller kan minska på bilresorna att bli särskilt utsatta”, säger Caroline Drabe.

ANNONS

Läs även: Analytiker: Bensinen blir inte dyrare. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS