Dagens PS

Dyrare besikta bilen efter avregleringen

dyrare besikta bilen
Efter privatiseringen – det har blivit dyrare att besikta bilen och klagomålen ökar. Bilden togs innan avregleringen skedde 2010. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 apr. 2021Publicerad: 27 apr. 2021

Det har blivit dyrare att besikta bilen efter avregleringen för elva år sedan, trots att privatiseringen skulle göra det billigare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilbesiktningen avreglerades 2010 och mellan 2010 och 2019 ökade priserna med 59 procent, samtidigt som konsumentindex ökade med 10 procent, enligt en granskning av Riksrevisionen, rapporterar TT på SvD.se och uppger att även klagomålen ökat under perioden.

En paradox där är att klagomålen ökat trots att andelen bilar som underkänts i samband med kontrollbesiktningen minskat.

När fordonsbesiktningen privatiserades var löftet att priserna skulle bli lägre för kunderna, men det skulle inte ske på bekostnad av trafiksäkerheten eller miljökontrollen.

Odell viftade bort kritiken

Riksrevisionen konstaterar att för kunderna har valfriheten ökat kraftigt, men fortfarande märks inte det i framför allt glesbygden.

Förändringen har också inneburit att statliga Transportstyrelsen inte längre utövar tillsyn av besiktningsstationerna, åtminstone är det så i praktiken, enligt granskningen som även visar att regeringen inte gjort något för att åtgärda det.

Tre stora aktörer dominerar i dag besiktningen av fordon, som samtliga uppges komma från statliga Svensk Bilprovning.

Inför omregleringen av bilbesiktningen och avskaffandet av Svensk Bilprovnings monopol varnade kritiker för att det skulle kosta mer att besikta bilen, vilket den dåvarande ansvarige ministern Mats Odell (KD) avvisade, konstaterar TT.

Läs även: Mätarfusket ökar – regeringen tvingas agera »

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]