Dagens PS

Dyrare bensin hotar efter Ygemans dröjsmål

Energiminister Anders Ygeman
Beskeden om bensin och diesel dröjer från Anders Ygeman. Foto: Pressbild
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 16 dec. 2020Publicerad: 16 dec. 2020

Bensinen kan bli dyrare på grund av energiminister Anders Ygemans saktfärdighet.
Regeringen dröjer med besked om den nya bensinen och dieseln som ska införas nästa år.
Det är oacceptabelt och skapar stor osäkerhet för både konsumenterna och för drivmedelsföretag, säger Moderaternas klimattalesperson Jessica Rosenkrantz till Dagens PS.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Reduktionsplikten är en lag för att blanda in mer biobränslen i bensin och diesel för att minska utsläppen av växthusgaser. Nästa år ska mer biobränslen ska blandas in i bensin och diesel. Men regeringen dröjer med besked till bensinbolagen. Nu hotar kaos och dyrare bränsle.

– Det är en soppa. Vi är lovade besked nu i december, men det verkar dröja ytterligare. Regeringen har sagt att det ska införas tidigast 30 juni, men ingen i branschen vet vad som gäller. Vi brukar säga att branschen behöver minst nio månader för att ställa om sina inköp, säger Johan G Andersson, vd för Drivkraft Sverige (tidigare Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet).

Lovade besked – men inget händer

I mitten av september skickade regeringen ut ett pressmeddelande om att reduktionsplikten skulle vara sex procent för bensin och 26 procent för diesel nästa år. Men sedan tystnade alla besked, och alla exakta direktiv och föreskrifter saknas. Moderata riksdagsledamoten Jessica Rosenkrantz ställde en fråga till Anders Ygeman i riksdagen i november, som då lovade klara besked i december. Men inget har hänt och nu är det bara dagar kvar till julledigheten.

Jessica Rosenkrantz

Moderaternas klimatpolitiska talesperson Jessica Rosenkrantz är kritisk till regeringens långsamma hantering. Foto: Pressbild

– Reduktionsplikten har potential att vara ett av de viktigaste verktygen i Sveriges klimatomställning. Men regeringen har agerat mycket långsamt. Det medför att de nya reduktionsnivåerna är kraftigt försenade. Det är fortfarande inte klart när de börjar gälla. Det är såklart oacceptabelt och skapar stor osäkerhet för både konsumenterna och för de företag som ska tillhandahålla drivmedlen, säger Jessica Rosenkrantz till Dagens PS.

Sverige kan få E10-bensin 

Ökad reduktionsplikt kan innebära att Sverige får den nya bensinkvaliteten E10 nästa år och då behövs ännu mer tid för att informera alla bilister. Det finns bilar i Sverige som inte kan köras på den nya bensinkvaliteten.

– Om vi pratar om E10 så måste konsumenter informeras och bensinstationer måste skyltas om, det tar tid. Det är enorma volymer bränsle som ska köpas in. Vi efterlyser besked från regeringen, det måste läggas fast i riktlinjer och regler, säger Johan G Andersson.

ANNONS

Genom att bensinbolagen kan tvingas köpa upp mer biodrivmedel som etanol och HVO100 på kort varsel kan priset på bensin och diesel gå upp. Redan den ökade andelen biodrivmedel i sig kommer ge dyrare bensin och diesel nästa år.

– Men det går inte säga exakt hur mycket i dagens läge, säger Johan G Andersson.

Frågan hanteras av energiminister Anders Ygeman, Dagens PS har sökt Infrastrukturdepartementet för besked, men de har inte återkommit.

Så stor blir reduktionsplikten i procent – år för år

2021

6,00

2022

8,44

2023

10,89

2024

13,33

2025

15,78

2026

18,22

2027

20,67

2028

23,11

2029

25,56

2030

28,00

Avser bensin. En reduktion av utsläppen med 15 procent betyder en inblandning av biobränslen på cirka 20 procent.
Källa: Regeringens pressmeddelande

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS