I jakten på minskade utsläpp ber nu Stockholms stad regeringen om hjälp att få höja trängselskatten och parkeringsavgifterna för avgasbilar.
Dyrare att köra avgasbilar i Stockholm
Mest läst i kategorin
Politikerna i Stockholms stadshus fortsätter att jaga en snabbare och effektivare omställning till fler eldrivna fordon i staden.
Senaste beslutet var att införa en ny miljözon i några av Stockholms mest centrala delar, ett beslut som för övrigt tittas närmare på av EU för att värdera om den strider mot deras grunder kring fri rörlighet.
Därefter har priset för boendeparkering ökat kraftigt från 1 100 till 1 600 kronor per månad, något som nu ligger hos Förvaltningsrätten att se över.
Nu har politiken i staden bett regeringen om hjälp med en lagändring så att priset på parkering och trängselskatt kan differentieras för laddbara bilar eller traditionella avgasbilar, skriver Auto, Motor & Sport.
Billigare med el
“Vi har bett regeringen att modernisera lagen, så att p-avgifter och trängselskatter kan kosta mer för den som har högre klimatutsläpp, säger miljöpartiets Lars Strömgren.
Tanken är att genom differentierade avgifter, motivera invånarna till att välja elbilar istället för traditionella avgasbilar och därigenom öka elbilsflottan och minska utsläppen i stadskärnan.
Läs mer:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.