Egentligen ska det inte kosta särskilt mycket att serva elbilen. Trots det kräver många tillverkare att bilarna lämnas in på service för att garantin ska gälla. Det är ett lätt sätt för bolagen att dra in snabba pengar.
Biltillverkarnas fräcka krav: "Väldigt kostsamt"
Mest läst i kategorin
Tesla ställer inga servicekrav för att garantin ska gälla, men i övrigt kan det bli en dyr historia för den som köper en elbil.
Dyrt med service för elbilar
Tusenlapparna drar snabbt iväg och kan hamna på belopp som 15 000 kronor efter fyra år, för vissa tillverkare som Škoda och Nissan.
I bensin-och dieselbilar behöver drivlinan ses över med jämna mellanrum. Likaså bilens kamrem, och både olja och oljefilter måste bytas ut regelbundet.
Det positiva med elbilar är att underhållet till stor del inte behövs. Så är dock inte fallet om man frågar tillverkarna som fortfarande hävdar att bilarna måste lämnas in för att garantin ska gälla.
Tjänar stora summor
Runt 80 procent av vinsterna från biltillverkare och bilåterförsäljare kommer från eftermarknaden, enligt ekonomidoktorn Anders Parment som menar att många handlare är beroende av just dessa serviceintäkter.
“Att de traditionella bilmärkena har servicekrav kan jag förstå, för de har handlare som skulle bli sura om de inte får några serviceintäkter. Men det förvånar mig att de nya, kinesiska märkena också har servicekrav. De borde göra som Tesla”, säger han till Vi Bilägare.
Få konkreta åtgärder
Att fortsätta att kräva service på elbilar som egentligen inte kräver mycket service är alltså ett sätt att dra in snabba pengar.
Särskilt som få konkreta åtgärder utförs och tillverkarna numera inkluderar servicepriset i priset på de nya bilarna, vilket rör sig om tusentals kronor. Ofta rör det sig “om ett arbete som tar 20 minuter att utföra”.
“Det är väldigt kostsamt med tanke på vad man gör med bilarna”, säger Anders Parment.
Läs även:
Staten stoppar bensin- och dieselbilar. Dagens PS
Bättre batteriteknik kan göra elbilarna helt oslagbara. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.