Förare har börjat slappna av för mycket och litar på tekniken i stället för att ta eget ansvar. Detta kallas för “dumb driving”.
"Dumb driving" – skyller på tekniken istället för att ta ansvar
Mest läst i kategorin
Under de senaste åren har vi sett en lavinartad utveckling av avancerade förarassistanssystem (ADAS) i våra bilar. Dessa system är tänkta att göra bilkörningen säkrare och minska antalet olyckor.
Men ironiskt nog visar det sig att de istället kan bidra till fler skador på vägarna.
Hur är det möjligt?
Enligt en nyligen genomförd studie, som uppmärksammats av Boosted, är en av de bidragande orsakerna att bilförarna blir för bekväma och överlåter för mycket ansvar till tekniken. Istället för att vara uppmärksamma och köra försiktigt, litar de blint på att systemen ska varna dem för eventuella faror.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Försäkringsbolagen ser en tydlig trend
Försäkringsbolagen, som hanterar tusentals skadeanmälningar varje år, vittnar om en tydlig trend. Allt oftare ser de fall där bilister skyller på att de inte blivit varnade av tekniken i tid.
“Om bara bilen hade bromsat” eller “Jag förstår inte varför den inte varnade mig” är vanliga kommentarer i skadeanmälningarna.
Men sanningen är att även den mest avancerade tekniken har sina begränsningar. Systemen är inte felfria och de kan inte förutse alla situationer som kan uppstå i trafiken. Därför är det viktigt att komma ihåg att de bara är ett stöd, inte en ersättning för förarens omdöme och ansvar.
Senaste nytt
Tekniken påverkar även positivt
En annan intressant aspekt är att vissa typer av skador faktiskt har minskat sedan ADAS-systemen introducerades. Det tyder på att tekniken trots allt har en positiv inverkan i vissa avseenden. Men samtidigt ser vi en ökning av andra typer av skador, vilket tyder på att tekniken också kan skapa nya risker.
Mänskligt beteende fortfarande viktigt
Det är också viktigt att komma ihåg att det inte bara är tekniken som spelar in när det gäller olyckor. Mänskligt beteende, som stress, trötthet och ouppmärksamhet, är fortfarande stora bidragande faktorer. Därför är det viktigt att fortsätta arbeta med attityder och beteenden i trafiken, parallellt med den tekniska utvecklingen.
Kanske är det dags att vi reflekterar över vår relation till tekniken i bilen. Har den gjort oss bekväma på ett sätt som i själva verket är farligt? Det är en fråga vi alla borde ställa oss, för att bidra till en säkrare trafikmiljö för oss själva och andra.
Volkswagen i strid om miljardbelopp
Volkswagen har stämt landet för ett “osannolikt stort” skatteanspråk på 1,4 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 14,7 miljarder kronor.
Läs också:
Så många vårdanställda blev sjukskrivna på grund av Millennium. News 55
Nytt blodbad väntar europeiska banker. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.