Gillar du italienska hojar och brittiska bilar, och har plats i plånboken och i garaget ? Då är Ducati Diavel något för dig.
Ducati Diavel – en Bentley på två hjul
Mest läst i kategorin
Undrar var gamle O.W Bentley nu tänker i sin himmel?
Mannen som skapade varumärket Bentley och som med sina Blower Bentleys skapade racinghistoria i slutet på 1920-talet.
Han, som var ingenjören som ville mer än de flesta andra, vad skulle han säga om att nu se sitt företags logotype på en tvåhjuling? Och dessutom en italiensk sådan.
Men innan vi går in på OW:s tankar för mycket, låt oss reda ut situationen.
Ägarskiften
Bentley blev ju så småningom ett märke som levde ihop med den tidigare ärkerivalen Rolls-Royce.
Under många år var det inte så mycket mer än kylarens överkant som skiljde den ena från den andra.
Men med världsekonomins svängningar, delade slutligen de båda ikoniska märkena på sig. Inte för att bli självständiga – nej, så fungerar inte dagens bilproduktion.
Rolls-Royce hamnade i BMW:s märkesportfölj och Bentley hos Volkswagen. Och där har de båda juvelerna utvecklats åt var sitt håll.
Så långt skulle nog den gamle OW ändå tycka att utvecklingen börjar gå åt rätt håll. Men detta med Bentley på en tvåhjuling då?
Senaste nytt
Italiensk ingenjörsprodukt
Italienska Ducati har ett gediget gott rykte som en potent och rolig hoj att nöta asfalt med.
Lite slarvigt uttryckt kan väl Ducati sägas vara italienska MC-industrins svar på landsbrodern Ferraris existens.
Potenta italienska ingenjörsprodukter som flirtar med både den som kör och de som tittar på.
Via affärer och samarbeten har nu Ducati hamnat i knäet på Audi, som i sin tur sedan Auto Unions tider, varit en del av familjen Folkvagn.
Så nu sitter Bentley och Ducati på var sitt knä i pappa Folkvagns trygga familj. Och varför inte göra något kul av det?
Bentley-flirt
Den nya hojen, som bär namnet Diavel, är en Ducati-produkt när det gäller all teknik, men som klätts i en ny kostym, vilt flirtande och sammankopplad med Bentleys übersportbil Batur.
Designerna bakom Diavel har plockat vilt bland design-detaljerna hos Bentley Batur.
Former, färger och detaljer har valts ut och adderats på motorcykeln för att på ett smakfullt sätt gifta ihop de båda familjemedlemmarna.
Resultatet är en designlekstuga i lyxklass där du som kund, ytterligare kan påverka färger till en viss del.
Men du får banne mig snabba på.
Endast 50 hojar kommer byggas och frågan är hur många som redan nu är tingade. Vad gäller priset är det som vanligt – frågar du, har du inte råd.
OW skulle nog godkänt
Vår gamle vän OW då? Vad skulle han säga om detta? Som den ingenjör han var, skulle han nog ändå tycka att Ducati skulle vara en värdig bärare av hans efternamn.
Men visst, nog hade det varit ännu mer skoj om brittiska Triumph fått stå för den tvåhjuliga delen.
Det skulle nog OW också tyckt.
Läs mer:
Om samarbetet mellan Ducati och Bentley här
Grönans Bentley, kört de flesta kändisarna (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.