Dagens PS

Dubbla prestandanyheter från Mini i Paris

Två nya heta elbilar från Mini lanseras under mässan i Paris. En Aceman och klaasisk Cooper. (Foto: Mini)
Två nya heta elbilar från Mini lanseras under mässan i Paris. En Aceman och klassisk Cooper. (Foto: Mini)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 14 okt. 2024

Mini passar på att lansera två nya toppmodeller i samband med Paris Motor Show, som går av stapeln mellan 14 och 20 oktober.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Båda bilarna, Mini John Cooper Works Electric och John Cooper Works Aceman, är helt elektriska och stoltserar med en effekt på hela 190 kW (258 hk).

Läs också: Snart i Paris: Två världspremiärer från Mini

Klassiska Mini fast på el och med JCW. En snabb lite radiobil. (Foto: Mini)
Klassiska Mini fast på el och med JCW. En snabb liten radiobil. (Foto: Mini)

Elektrisk gokart-känsla

De nya John Cooper Works-modellerna bygger på en arkitektur som är skräddarsydd för sportig körning. Mini 3-dörrars accelererar från 0 till 100 km/h på endast 5,9 sekunder, medan John Cooper Works Aceman klarar samma sprint på 6,4 sekunder.

Mini Aceman med JCW. En större modell men med samma roliga funktioner och köregenskaper som lilla Mini. (Foto: Mini)
Aceman med JCW. En större modell men med samma roliga funktioner och köregenskaper som lilla Mini. (Foto: Mini)

Båda modellerna har en toppfart på 200 km/h och ett vridmoment på 350 Nm.

Läs också: 65 år av Mini: Fortfarande högaktuell

Förarmiljön är densamma på båda modellerna. Detta otyg att ta bort skärmen bakom ratten för att ha all information i mitten måste sluta. (Foto: Mini)
Förarmiljön är densamma på båda modellerna. Den nya designen går inte hem hos denna journalist. (Foto: Mini)
ANNONS

Räckvidden är imponerande, med upp till 371 kilometer för John Cooper Works Electric och 355 kilometer för John Cooper Works Aceman, tack vare högvoltsbatterier på 54,2 kWh.

Stefan Richmann, chef för Mini, kommenterar:

“Med de nya helt elektriska John Cooper Works-modellerna tar vi den legendariska prestandan och körglädjen hos Mini in i en spännande ny era. Vi kombinerar tradition och karaktär med den senaste tekniken för att skapa en unik körupplevelse som kommer att fängsla våra kunder.”

Charmen med Mini har försvunnit helt när de gick över till el. Designen är kantig och saknar sin karaktär. (Foto: Mini)
Charmen har försvunnit helt när de gick över till el. Designen är kantig och saknar sin karaktär. (Foto: Mini)
ANNONS

Senaste nytt

Mini – från racingbanan till vardagen

John Cooper Works överför nu sin expertis från racingbanan till vanliga vägar.

I de nya modellerna innebär det bland annat en innovativ boostfunktion som ger extra kraft vid behov. Föraren aktiverar funktionen genom att trycka på en paddel på ratten, vilket frigör ytterligare 20 kW elektrisk kraft för omkörningar och snabb acceleration.

Nä, undertecknad gillar inte vad hon ser. (Foto: Mini)
Nä, den här baksidan är ingen fröjd för ögat. (Foto: Mini)

Avancerade assistanssystem

ANNONS

Förutom sportiga funktioner har bilarna även avancerade assistanssystem som gör körningen säkrare och mer bekväm.

Automatisk hastighets- och avståndskontroll underlättar i vardagstrafiken, och Navigation-paketet (tillval) ger information om trafik, parkering och mycket mer.

Parking Assistant Professional hjälper föraren att hitta och parkera på lediga parkeringsplatser.

El eller inte, designen är förstörd. (Foto: Mini)
El eller inte, designen är förstörd. (Foto: Mini)

Mini – en stor historia om en liten bil

Med ett hjul i varje hörn, en motor på tvären och en mycket speciell kaross ovanpå, blev Mini en av världens mest älskade bilar. Andra världskriget var

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS