Dagens PS

DS vill bli bilvärldens Louis Vuitton

Framtid möter då tid. DS möter DS. En riktigt klassisk bil hyllas med en modern tvist. (Foto: DS)
Framtid möter dåtid. DS möter DS. En riktigt klassisk bil hyllas med en modern tvist. (Foto: DS)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Det franska bilmärket DS skippar suvar och vill fokusera mer på retromodeller. Designchefens mål är att bli bilindustrins Louis Vuitton.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

DS Automobiles firar tio år, men har haft svårt att hitta sin plats. Det är en av anledningarna till att de nämndes när Carlos Tavares hotade att lägga ner olönsamma märken.

Men DS ger inte upp, och nu siktar de mot en ljusare framtid. För att nå dit vänder de blicken mot det förflutna.

En nytolkning av en ikon

De går tillbaka till rötterna och planerar en modern version av den klassiska Citroën DS.

Designchef Thierry Métroz berättade för Top Gear att vd Olivier François vill att de ska “skapa en starkare koppling till vår historia, både när det gäller berättelsen och designen”.

Detta eftersom “historien är det som skiljer oss från den nya vågen av kinesiska bilar”, som “saknar känslomässig koppling”.

Métroz avslöjade att de arbetar på en ny DS som ska följa samma filosofi som konceptbilen SM Tribute. Modellen kommer att visa upp deras framtida designspråk, och det ryktas om att den kan presenteras på Retromobile nästa år, lagom till 70-årsjubileet för Citroën DS år 2025.

ANNONS

Senaste nytt

Designspråk i fokus

Det blir spännande att se resultatet, men det verkar som att designspråket är viktigare än själva bilen. Métroz sa:

ANNONS

“Jag vill ha kopplingen till originalet, men på en annan kaross och i en annan storlek, och att det ska fungera för hela modellprogrammet.”

Han nämnde också en “superslank, elegant och lång silhuett” och en “designstrategi som fungerar för ett komplett utbud av bilar”.

Inga fler suvar

Det är intressant att de fokuserar på bilar, eftersom Métroz sa “inga fler suvar”. Det finns “ingen brist på dem i koncernen” och “en suv är inte det bästa uttrycket för fransk lyx”.

Det beslutet förtjänar beröm, och designern sa att deras mål är att bli “bilindustrins Louis Vuitton“.

Dåtid vs framtid – legendarisk Citroën gör comeback

Legendariska Citroën SM återuppstår. DS firar 10 år med en futuristisk konceptbil. Spana in framtiden och flirten med sin föregångare. En futuristisk

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS