Dagens PS

DS skrotar premiumdrömmen – siktar rakt mot lyxtoppen

Lite nightmode kanske. (Foto: DS)
Lite nightmode kanske. (Foto: DS)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 jan. 2025Publicerad: 22 jan. 2025

Om man inte mäktar med att krossa premiumbilssegmentet, ja då går man på lyx. Det är i alla fall DS plan framöver.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den franska biltillverkaren DS Automobiles, en del av Stellantis-koncernen, har satt ribban högt. Efter att ha kämpat för att konkurrera med BMW och Audi riktar de nu blickarna mot den absoluta toppen – lyxsegmentet, skriver Carscoops.

Från premium till lyx

ANNONS

DS, som började som en sub-brand till Citroën 2009 och blev självständigt 2014, har haft svårt att etablera sig som en betydande aktör i premiumklassen. Under 2022 sålde de endast 37 480 bilar i Europa, en minskning med 22 procent jämfört med året innan. Det är en blygsam siffra jämfört med Lexus som sålde över 77 000 enheter, eller till och med Lancia som, med bara en modell i utbudet, nådde 32 649 sålda bilar.

Trots detta ser DS:s designchef Thierry Metroz en annan framtid för märket. Han jämför deras ambitioner med att bli bilvärldens motsvarighet till Louis Vuitton och menar att fokus på design och kvalitet ska ta märket till lyxnivån.

Här träffar jag Thierry Metroz vid en lansering av DS3 i Paris 2016. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här träffar jag Thierry Metroz vid en lansering av DS3 i Paris 2016. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Ny strategi med DS No8

DS No8, en lyxig crossover, är företagets första steg i denna riktning. Metroz beskriver modellen som inspirerad av Bentley snarare än Audi, med materialval och detaljer som ska andas hantverk och exklusivitet.

Den här DS andas lyx. (Foto: DS)
Den här DS andas lyx. (Foto: DS)

”Vi vill ge våra kunder en känsla av lyx, inte bara premium,” säger Metroz.

ANNONS

Han betonar att interiören i No8 är ett tydligt steg bort från den tyska stilen och närmare det eleganta formspråket hos Bentley och Rolls-Royce.

Utmaningarna för en ung lyxbilstillverkare

Men det är en lång väg till lyxsegmentet, något som Metroz är medveten om.

”Det tar minst 10–20 år att bygga en position som en lyxbilstillverkare,” konstaterar han.

Dessutom står märket inför hård press inom Stellantis-koncernen, där varje varumärkes framtid ska omvärderas senast 2026.

DS prioriterar dock inte volymförsäljning. Metroz framhåller att deras fokus ligger på att stärka varumärkets position och skapa bilar med hög kvalitet snarare än att konkurrera med massmarknadens premiumbilar.

Framtiden för DS

No8 markerar början på en ny era för DS. Kommande modeller, som efterföljaren till DS 7 och en uppdaterad DS 4, kommer att bära samma lyxiga anda. Med en designstrategi som betonar unika former och stark karaktär hoppas DS kunna sticka ut, särskilt på den växande elbilsmarknaden.

I kontrast till många kinesiska tillverkare som Metroz anklagar för att kopiera design från etablerade märken, vill DS skapa bilar med ett tydligt eget uttryck.

ANNONS

”Våra bilar ska ha en design som attraherar och skapar känslor,” säger han.

DS Automobiles må ha en tuff resa framför sig, men med satsningar som No8 är det tydligt att de menar allvar med sina ambitioner att bli en aktör i den absoluta lyxklassen.

Ford chockar: 50 återförsäljare läggs ner

Samma visa för många biltillverkare, det går dåligt. Ford stänger nu ner ett antal återförsäljare för att hålla inne på kostnaderna. Biljätten Ford har

Läs också:

Nu kan patienter med cancer bygga upp bortopererade bröst. News 55

Riksåklagarens avgörande besked om Bonnesen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS