Om man inte mäktar med att krossa premiumbilssegmentet, ja då går man på lyx. Det är i alla fall DS plan framöver.
DS skrotar premiumdrömmen – siktar rakt mot lyxtoppen
Mest läst i kategorin
Den franska biltillverkaren DS Automobiles, en del av Stellantis-koncernen, har satt ribban högt. Efter att ha kämpat för att konkurrera med BMW och Audi riktar de nu blickarna mot den absoluta toppen – lyxsegmentet, skriver Carscoops.
Från premium till lyx
DS, som började som en sub-brand till Citroën 2009 och blev självständigt 2014, har haft svårt att etablera sig som en betydande aktör i premiumklassen. Under 2022 sålde de endast 37 480 bilar i Europa, en minskning med 22 procent jämfört med året innan. Det är en blygsam siffra jämfört med Lexus som sålde över 77 000 enheter, eller till och med Lancia som, med bara en modell i utbudet, nådde 32 649 sålda bilar.
Trots detta ser DS:s designchef Thierry Metroz en annan framtid för märket. Han jämför deras ambitioner med att bli bilvärldens motsvarighet till Louis Vuitton och menar att fokus på design och kvalitet ska ta märket till lyxnivån.
Senaste nytt
Ny strategi med DS No8
DS No8, en lyxig crossover, är företagets första steg i denna riktning. Metroz beskriver modellen som inspirerad av Bentley snarare än Audi, med materialval och detaljer som ska andas hantverk och exklusivitet.
”Vi vill ge våra kunder en känsla av lyx, inte bara premium,” säger Metroz.
Han betonar att interiören i No8 är ett tydligt steg bort från den tyska stilen och närmare det eleganta formspråket hos Bentley och Rolls-Royce.
Utmaningarna för en ung lyxbilstillverkare
Men det är en lång väg till lyxsegmentet, något som Metroz är medveten om.
”Det tar minst 10–20 år att bygga en position som en lyxbilstillverkare,” konstaterar han.
Dessutom står märket inför hård press inom Stellantis-koncernen, där varje varumärkes framtid ska omvärderas senast 2026.
DS prioriterar dock inte volymförsäljning. Metroz framhåller att deras fokus ligger på att stärka varumärkets position och skapa bilar med hög kvalitet snarare än att konkurrera med massmarknadens premiumbilar.
Framtiden för DS
No8 markerar början på en ny era för DS. Kommande modeller, som efterföljaren till DS 7 och en uppdaterad DS 4, kommer att bära samma lyxiga anda. Med en designstrategi som betonar unika former och stark karaktär hoppas DS kunna sticka ut, särskilt på den växande elbilsmarknaden.
I kontrast till många kinesiska tillverkare som Metroz anklagar för att kopiera design från etablerade märken, vill DS skapa bilar med ett tydligt eget uttryck.
”Våra bilar ska ha en design som attraherar och skapar känslor,” säger han.
DS Automobiles må ha en tuff resa framför sig, men med satsningar som No8 är det tydligt att de menar allvar med sina ambitioner att bli en aktör i den absoluta lyxklassen.
Ford chockar: 50 återförsäljare läggs ner
Samma visa för många biltillverkare, det går dåligt. Ford stänger nu ner ett antal återförsäljare för att hålla inne på kostnaderna. Biljätten Ford har
Läs också:
Nu kan patienter med cancer bygga upp bortopererade bröst. News 55
Riksåklagarens avgörande besked om Bonnesen. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.