Test: DS 7
DS 7 Crossback var den första DS-modellen att dumpa förnamnet Citroën. Nu kommer en uppdaterad version som även har gjort sig av med Crossback-emblemet, och vi har provkört den på den Franska rivieran.
DS 7 utmanar med komfort och design
Mest läst i kategorin
Poängen med att lansera DS Automotive som ett eget märke var att kunna leverera klassiska DS-kvaliteter till premiumsegmentet, utan att tyngas av eventuella, Citroën-relaterade billighetsstämplar.
DS 7 skulle således inte bara bjuda på bättre innerutrymmen än konkurrenter som Audi Q3 eller Volvo XC40 – vilket den gör – utan också ha ett större fokus på åkkomfort och individualistisk design.
Ett mer distinkt formspråk
Trots ett påstått fokus på design uppfattade jag själv emellertid den utgående modellen som alldeles för anonym och tråkig till det yttre, men detta har man nu rått bot på.
Exteriört är uppdateringarna egentligen ganska blygsamma, men sammantaget sörjer de för att helheten nu är betydligt mer distinkt.
Bak har det tillkommit ett par lodräta veck i bakluckans yttre hörn och nya, tunnare bakljus, medan fronten pryds av nya LED matrix-strålkastare. Under dessa finner vi ett knippe lodräta ljusslingor som DS kallar för en “ljusmantel”.
Interiört är designen renare med en del nya material och mer logiskt placerade knappar. Kvalitetskänslan är god och designen ger en passande premiumkänsla, även om de många högblanka ytorna kan framstå som en smula pråliga.
På mittkonsolen har skärmen växt till 12 tum, och rymmer ett uppdaterat MMI-system som funkar fint för det mesta, men stundtals är en smula tungrott.
Nu med sportiga ambitioner
På drivlinefronten har uppdateringarna mycket moderiktigt gått i elektrifieringens tecken.
Några renodlade bensindrivlinor finns därför inte längre att tillgå, utan det är laddhybrider som gäller för hela slanten.
Vi fick möjlighet att köra två av dessa; basversionen DS 7 E-Tense med framhjulsdrift och en systemeffekt på 225 hästar, och den avigt döpta toppversionen DS 7 E-Tense 4×4 360, med 360 hästar och fyrhjulsdrift.
Den senare har ett större fokus på prestanda än tidigare DS-modeller med stora bromsar bakom sportiga 21-tumsfälgar, slipad fjädring och en 0-100-tid på bara 5,6 sekunder.
Båda modellerna har fått ett något större hybridbatteri än tidigare, vilket sörjer för en elektrisk räckvidd på runt sex mil.
Framöver ska även en diesel på 130 hästar vara på ingång, samt ytterligare en fyrhjulsdriven laddhybrid med 300 hästar som dock troligtvis inte kommer att säljas i Sverige.
Sportiga DS 7 har identitetsproblem
Som körupplevelse är det inte mycket som skiljer basversionen av nya DS 7 från gamla DS 7 Crossback, men det är egentligen inte något negativt.
Drivlinan är väl isolerad från kupén, och funkar fint för vardagskörning med bra respons och följsamhet, och fullt tillräcklig prestanda.
Åkkomforten är också bra, med bekväma säten, mjuk fjädring och en låg ljudnivå i kupén.
Prestandamodellen med sina 360 hästar har jag däremot svårt att förstå poängen med.
Den är utan tvekan snabb, och uppförde sig riktigt väl på de kurviga bergsvägarna ovanför Nice med fin balans och bra bromsar. Samtidigt är styrningen nästan helt befriad från känsla, och växellådan framstår som för slö och egensinnig för sportig körning.
Resultatet är att bilen trots prestandan inte är särskilt körglad, och frågan är om det världen behöver är ännu en sportig, men småtråkig, crossover.
Den frågan blir särskilt relevant eftersom de sportiga attributen gör att DS-komforten blir lidande, då den hårdare fjädringen och de stora 21-tummarna gör att varenda imperfektion i vägbanan skickar små skakningar genom kupén.
Ett annat tveksamt designval rör den kamerastydra fjädringen Active Scan Suspension, som identifierar ojämnheter i vägen och justerar dämparna för att jämna ut dessa.
Systemet fungerar förvisso bra och bidrar till ökad åkkomfort, men är av någon outgrundlig anledning endast tillgängligt i komfortläget, som inte bara styr inställningen av chassit utan även av drivlinan.
Vill man köra runt på ren eldrift under sina kortare vardagsresor – vilket ju är lite av poängen med en laddhybrid – kan man alltså inte samtidigt åtnjuta maximal fjädringskomfort.
Summan av kardemumman
Huruvida uppdaterade DS 7 är att betrakta som en lyckad vagn beror alltså helt på vilken version man väljer.
På basversionen är uppdateringarna egentligen ganska blygsamma, men det uppdaterade designspråket är ett definitivt lyft, man kommer lite längre på ren eldrift och MMI-systemet är mer lättanvänt.
Det hade varit bra om den elektriska räckvidden var lite längre, och om den kamerastyrda fjädringen inte var begränsad till komfortläget, men som helhet är bilen alltjämt en trevlig bekantskap som erbjuder ett rymligare och mer komfortorienterat alternativ till konkurrenterna.
Den sportiga toppmodellen E-Tense 4×4 360 övertygar däremot inte, eftersom den inte är särskilt underhållande samtidigt som komforten, som egentligen borde vara bilens utmärkande färdighet, blir lidande.
DS 7 E-Tense 225 (2023)
Motor: 1,6-liters, I4, bensin, elmotor, totalt 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km
Vikt: 1 760 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1906/1625 mm
Pris: från cirka 600 000 SEK
DS 7 E-Tense 4X4 360 (2023)
Motor: 1,6-liters, I4, bensin, elmotor, totalt 360 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Elektrisk räckvidd: 58 km
Vikt: 1 885 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1906/1625 mm
Högsta Växelns första intryck av DS 7
Slutbetyg: 3/5
Uppdaterade DS 7 erbjuder alltjämt ett vettigt alternativ för den som prioriterar komfort över sportighet, och bjuder nu på ett mer distinkt utseende, ett större hybridbatteri och ett bättre MMI-system.
Det gäller dock att undvika toppversionen E-Tense 4×4 360, då dess sportiga attribut förstör fjädringskomforten och därmed stjälper snarare än hjälper.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.