Dagens PS

DS 7 utmanar med komfort och design

DS 7 snett framifrån
DS 7 har dumpat sitt gamla efternamn Crossback (Foto: DS Automotive)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 05 okt. 2022Publicerad: 05 okt. 2022

Test: DS 7
DS 7 Crossback var den första DS-modellen att dumpa förnamnet Citroën. Nu kommer en uppdaterad version som även har gjort sig av med Crossback-emblemet, och vi har provkört den på den Franska rivieran. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Poängen med att lansera DS Automotive som ett eget märke var att kunna leverera klassiska DS-kvaliteter till premiumsegmentet, utan att tyngas av eventuella, Citroën-relaterade billighetsstämplar.

DS 7 skulle således inte bara bjuda på bättre innerutrymmen än konkurrenter som Audi Q3 eller Volvo XC40 – vilket den gör – utan också ha ett större fokus på åkkomfort och individualistisk design.

Bilen på den öppna vägen

De lodräta ljusslingorna i fronten beskrivs som en “ljusmantel” av DS.(Foto: DS Automotive)

Ett mer distinkt formspråk

Trots ett påstått fokus på design uppfattade jag själv emellertid den utgående modellen som alldeles för anonym och tråkig till det yttre, men detta har man nu rått bot på.

Exteriört är uppdateringarna egentligen ganska blygsamma, men sammantaget sörjer de för att helheten nu är betydligt mer distinkt.

Bak har det tillkommit ett par lodräta veck i bakluckans yttre hörn och nya, tunnare bakljus, medan fronten pryds av nya LED matrix-strålkastare. Under dessa finner vi ett knippe lodräta ljusslingor som DS kallar för en “ljusmantel”.

Två exemplar av bilen

Nya DS 7 är betydligt mer distinkt än den gamla modellen (Foto: DS Automotive)

Interiört är designen renare med en del nya material och mer logiskt placerade knappar. Kvalitetskänslan är god och designen ger en passande premiumkänsla, även om de många högblanka ytorna kan framstå som en smula pråliga. 

ANNONS

På mittkonsolen har skärmen växt till 12 tum, och rymmer ett uppdaterat MMI-system som funkar fint för det mesta, men stundtals är en smula tungrott.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Nu med sportiga ambitioner

På drivlinefronten har uppdateringarna mycket moderiktigt gått i elektrifieringens tecken.

Några renodlade bensindrivlinor finns därför inte längre att tillgå, utan det är laddhybrider som gäller för hela slanten. 

Vi fick möjlighet att köra två av dessa; basversionen DS 7 E-Tense med framhjulsdrift och en systemeffekt på 225 hästar, och den avigt döpta toppversionen DS 7 E-Tense 4×4 360, med 360 hästar och fyrhjulsdrift.

Inredningen i nya DS 7

Interiören har fått lite nya material, ett nytt MMI-system och bättre placerade reglage. (Foto: DS Automotive)

Den senare har ett större fokus på prestanda än tidigare DS-modeller med stora bromsar bakom sportiga 21-tumsfälgar, slipad fjädring och en 0-100-tid på bara 5,6 sekunder.

Båda modellerna har fått ett något större hybridbatteri än tidigare, vilket sörjer för en elektrisk räckvidd på runt sex mil.

Framöver ska även en diesel på 130 hästar vara på ingång, samt ytterligare en fyrhjulsdriven laddhybrid med 300 hästar som dock troligtvis inte kommer att säljas i Sverige.

ANNONS

Sportiga DS 7 har identitetsproblem

Som körupplevelse är det inte mycket som skiljer basversionen av nya DS 7 från gamla DS 7 Crossback, men det är egentligen inte något negativt. 

Drivlinan är väl isolerad från kupén, och funkar fint för vardagskörning med bra respons och följsamhet, och fullt tillräcklig prestanda.

Åkkomforten är också bra, med bekväma säten, mjuk fjädring och en låg ljudnivå i kupén.

Prestandamodellen med sina 360 hästar har jag däremot svårt att förstå poängen med.

DS 7 snett bakifrån

Bakpartiet har fått ett par nya veck och smalare bakljus (Foto: DS Automotive)

Den är utan tvekan snabb, och uppförde sig riktigt väl på de kurviga bergsvägarna ovanför Nice med fin balans och bra bromsar. Samtidigt är styrningen nästan helt befriad från känsla, och växellådan framstår som för slö och egensinnig för sportig körning.

Resultatet är att bilen trots prestandan inte är särskilt körglad, och frågan är om det världen behöver är ännu en sportig, men småtråkig, crossover.

Den frågan blir särskilt relevant eftersom de sportiga attributen gör att DS-komforten blir lidande, då den hårdare fjädringen och de stora 21-tummarna gör att varenda imperfektion i vägbanan skickar små skakningar genom kupén.

ANNONS
Bilen på den öppna vägen

Den sportiga 360-modellen offrar den klassiska DS-komforten (Foto: DS Automotive)

Ett annat tveksamt designval rör den kamerastydra fjädringen Active Scan Suspension, som identifierar ojämnheter i vägen och justerar dämparna för att jämna ut dessa. 

Systemet fungerar förvisso bra och bidrar till ökad åkkomfort, men är av någon outgrundlig anledning endast tillgängligt i komfortläget, som inte bara styr inställningen av chassit utan även av drivlinan.

Vill man köra runt på ren eldrift under sina kortare vardagsresor – vilket ju är lite av poängen med en laddhybrid – kan man alltså inte samtidigt åtnjuta maximal fjädringskomfort. 

Summan av kardemumman

Huruvida uppdaterade DS 7 är att betrakta som en lyckad vagn beror alltså helt på vilken version man väljer. 

På basversionen är uppdateringarna egentligen ganska blygsamma, men det uppdaterade designspråket är ett definitivt lyft, man kommer lite längre på ren eldrift och MMI-systemet är mer lättanvänt.

Det hade varit bra om den elektriska räckvidden var lite längre, och om den kamerastyrda fjädringen inte var begränsad till komfortläget, men som helhet är bilen alltjämt en trevlig bekantskap som erbjuder ett rymligare och mer komfortorienterat alternativ till konkurrenterna.

Den sportiga toppmodellen E-Tense 4×4 360 övertygar däremot inte, eftersom den inte är särskilt underhållande samtidigt som komforten, som egentligen borde vara bilens utmärkande färdighet, blir lidande.

ANNONS
DS 7 från sidan

Nya DS 7 erbjuder mer plats än konkurrenterna (Foto: DS Automotive)

DS 7 E-Tense 225 (2023)
Motor: 1,6-liters, I4, bensin, elmotor, totalt 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km
Vikt: 1 760 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1906/1625 mm
Pris: från cirka 600 000 SEK

DS 7 E-Tense 4X4 360 (2023)
Motor: 1,6-liters, I4, bensin, elmotor, totalt 360 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Elektrisk räckvidd: 58 km
Vikt: 1 885 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1906/1625 mm

Högsta Växelns första intryck av DS 7
Slutbetyg: 3/5

Uppdaterade DS 7 erbjuder alltjämt ett vettigt alternativ för den som prioriterar komfort över sportighet, och bjuder nu på ett mer distinkt utseende, ett större hybridbatteri och ett bättre MMI-system.

Det gäller dock att undvika toppversionen E-Tense 4×4 360, då dess sportiga attribut förstör fjädringskomforten och därmed stjälper snarare än hjälper.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]