Volkswagens elbilar stavas ID och senast ut är ID.7 som, förvirrande nog, är den sjätte familjemedlemmen. Vi begav oss till Spanien för en (väldigt) tidig provkörning.
Drygar ut milen: Nya Volkswagen ID.7 testad
Mest läst i kategorin
Bilarna vi körde var kamouflerade, vilket har att göra med att ID.7 inte har världspremiär förrän senare i år.
Med andra ord finns det mycket som inte är officiellt ännu och bilarna var tidiga prototypexemplar där mycket fortfarande var under utvecklingsstadiet.
Allt rörande fjädring och chassi är dock redan klart.
Volkswagen ID.7 är märkets nya elektriska flaggskepp och ska lanseras i Europa, Asien, och USA.
En eldriven Passat
Volkswagen ID.7 känns i mångt och mycket en eldriven Passat. Med det sagt är nästa generations Passat redo för lansering senare i år.
ID.7 är i stället baserad på märkets MEB-plattform – som den delar med exempelvis ID.4 och ID.Buzz – och är en renodlad elbil.
Storleksmässigt placerar bilen sig mellan Tesla Model 3 och Tesla Model S, något Volkswagen nämnde själva. Det rör sig alltså om en stor sedan, men en kombivariant väntas dyka upp inom kort.
Senaste nytt
Volkswagen ID.7 satsar på rymdkänsla och räckvidd
Det finns två batteriet att tillgå – där det stora, på 85 kWh – ger en räckvidd på 700 kilometer enligt WLTP, vilket innebär väldigt imponerande effektivitetsnivåer.
Det mindre batteriet, på 77 kWh väntas ha en räckvidd på ungefär 615 kilometer, vilket placerar den samma liga som Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 6.
ID.7 går att ladda upp till 200 kW, jämfört med exempelvis ID. Buzz och ID.3 som endast går att ladda på upp till 170 kW.
Det gäller alltså att infrastrukturen byggs ut för maximera snabbladdningsmöjligheterna.
ID.7 har gott om plats
Med ID.7 är det i hög grad interiören som imponerar. Bilens långa hjulbas innebär att innerutrymmena imponerar, och baksätet är enormt.
Förutsatt att man inte sitter i mitten bak får man hyfsat med plats, även om taklinjen inkräktar en del på huvudutrymmet.
Framtill finner man samma stolar som i Volkswagen Touareg, vilket innebär ett stort fokus på komfort och ergonomi – med exempelvis massage och ventilation.
ID.7 är utvecklad för att man ska färdas bekvämt under längre sträckor.
Tyvärr har ID.7 kvar de katastrofala touchknapparna som Volkswagen lovat att plocka bort, något som kommer att ske med en uppdatering av bilen i framtiden.
De första bilarna med vanliga fysiska knappar blir Tiguan och Passat.
Ett enormt kliv
Infotainmentsystemet är en helt ny historia – Volkswagen tvingades mer eller mindre vaska det förra systemet som var lika buggigt som en regnskog.
Det nya systemet får det gamla att framstå som en Nokia 3310. Den nya 15-tumsskärmen är för det mesta blixtsnabb och systemet är förhållandevis intuitivt.
En nackdel är att Volkswagen insisterat att flytta över mer eller mindre alla funktioner till skärmen.
De erbjuder dock möjligheten att ställa in en rad genvägar till funktionerna man använder mest, något som gör att man slipper leta igenom 22 undermenyer varje gång man ska byta låt.
Det nya systemet erbjuder även imponerande bra röststyrning à la Google eller Siri. Det går att be om allt från väderleksrapporten, till hjälp att navigera, till att byta färg på interiörsbelysningen – som har upp till 30 olika färger.
Raka puckar
Rent kördynamiskt försöker inte Volkswagen ID.7 vara något den inte är. Bilen känns mjuk och fjädringen hänger för det mesta med i svängarna.
Kraften kommer i form av en elmotor på bakaxeln som pumpar ut 286 hästkrafter och 545 newtonmeter. En fyrhjulsdriven GTX-version väntas som ska ha ”under 400 hästkrafter”.
ID.7 väger kring 2 200 kilogram vilket gör att de 286 kusarna räcker till att bilen upplevs som pigg, men som mest ljummen rent prestandamässigt. Toppfarten är på 180 kilometer i timmen.
ID.7 är dock inte tänkt att vara någon sportsedan. Den långa hjulbasen gör att det nya elektriska flaggskeppet känns stabilt, men man märker även att det rör sig om en stor bil.
Fjädringen är mjuk och det är tyst i kupén – åtminstone på slät spansk asfalt – och ID.7 uppmanar inte till att man kör den särskilt hårt. Det finns även en rad körlägen, men skillnaden upplevs inte som enorm.
Enligt Volkswagen använder deras kunder sällan de olika körlägena, något vi kan förstå.
Summan av kardemumman
Nya Volkswagen ID.7 verkar ha ett tydligt mål – att erbjuda en upplevelse där komfort och rimlighet premieras. Den påminner mycket om en eldriven Passat, vilket inte på något sätt är dåligt.
Bakom ratten upplevs den som tyst och bekväm, samtidigt som körupplevelsen är trevlig. Även infotainmentsystemet har fått sig ett rejält lyft, vilket tveklöst varit ett måste.
Våra första intryck är positiva och det hela bådar gott för den kommande produktionsmodellen, beroende på prissättning.
Det ryktas om att bilen kommer att landa kring 60 000 euro, vilket är farligt nära 700 000 kronor.
Det dröjer ett antal månader innan vi får lägga vantarna på produktionsklara ID.7, men om denna tidigare prototypprovkörning är något att gå efter har Volkswagen satsat stenhårt på sitt nya elektriska flaggskepp.
Volkswagen ID.7 Prototyp
Motor: Elmotor på bakaxeln, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 700 km
Mått (längd/bredd/höjd): 4961/1862/1538 mm
Högsta Växelns första intryck av Volkswagen ID.7 Prototyp
Slutbetyg: 4/5
Volkswagen ID.7 erbjuder rikligt med räckvidd, god komfort, och för det mesta bra dämpning. Interiören är rymlig och infotainmentsystemet har fått sig ett klart lyft.
Tyskarna har inte snålat med det nya elektriska flaggskeppet och storsäljaren i Sverige lär blir den kommande kombiversionen.
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Läs även: Volkswagens vd – “ett stort misstag”
Läs även: Provkörning av Hyundai Ioniq 6
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.