Att med frihet och stil få styra ut på kurviga landsvägar bakom en stor banjoratt – det är kärnan i drömmen om den engelska sportbilen.
Drömmen om den engelska sportbilen
Mest läst i kategorin
Den engelska bilindustrin är fantastiska på att presentera drömmar.
Deras premiummärken med Rolls Royce och Bentley i spetsen har sedan tidernas begynnelse varit bilmarknadens mest eftertraktade. Detta oavsett om de egentligen varit den mest lyxiga produkten på marknaden.
Har det inte varit lyx som de marknadsfört, har det varit körglädje. Bilden av en kurvig landsväg, en låg liten ruta och en spinnande motor under en smal motorhuv, har kanaliserats ut på ett sätt så att alla vill bli en del av den.
För att reda ut det hela för dig som inte ännu blivit en del av denna del av livsnjutningens väg, kommer här en snabbrepris av tre av de engelska bilmärken som skapat historisk brittisk magi på vägarna.
MG
För dig som inte har vänt blicken bakåt, står ju MG i dag för ganska vanliga eldrivna familjebilar. Men sett ur deras historia, så är det en helt annan själ som döljer sig bakom oktagon-märket.
Det är med MG som mycket av den engelska sportbilssjälen ar kanaliserats ut till världen. Konceptet som skapades redan på 1920-talet var enkelt: Sittplatser för två, en smidig och pigg liten motor, friliggande skärmar och en bagagehylla på bakluckan för extra packning.
Ville du, så fanns det en cabriolet att krypa in under, men helst skulle vägarna avnjutas bakom den lilla vindrutan med öronlappsmössa och fartglasögon på.
MG lyckades med konststycket att relansera sig själva på 1960-talet. Med storsäljande modellen MGB återföddes MG som en modern liten sportbil.
Klarade omställningen
Inget av de gamla linjerna fanns kvar, men känslan och imagen följde med. MG kunde med nya linjer fortsätta leverera engelsk körglädje och tradition på bästa sätt.
Läs också om att dagens MG ska släppa en ny eldriven superbil. Dagens PS.
Morgan
Detta engelska familjeföretag, som egentligen heter Morgan Motor Company, klev in i bilvärlden redan 1910 med en mycket udda farkost – trehjulingen.
Egentligen var det en motorcykel som hade begåvats med en framvagn från en bil. En smidig liten farkost för två som blev populär och lade grunden till bolagets vidare existens.
1936 kom den första fyrhjuliga bilen – Morgan 4/4. En direkt konkurrent till de övriga engelska biltillverkarna som byggde små sportbilar och den modell som faktiskt lever än idag.
Konservativt
För fanns utmärkelsen Världens mest konservativa bilföretag skulle lätt vinna den pokalen. För genom decennierna har bilarna byggts likadan nu som då, med en ram och stomme i ask som sedan klätts med plåt.
Även i dag byggs vissa av bilarna på samma gamla sätt, men numera rationellare än förr.
Så vill du uppleva 1930-talet än i dag, kan du faktiskt göra det i en helt ny bil. Lite fascinerande faktiskt.
Vill du köpa en egen Morgan gör du det enklast här.
Singer
Många av bilvärldens tillverkare har gått vägen från cyklar och motorcyklar och vidare till bilar.
Så även Singer Motors Limited som startade som just cykeltillverkare 1874 men som klev över i bilvärlden från 1901.
Singer har alltid hållit sig till de mindre bilarna och visade tidigt att små kommersiella bilar i många fall och miljöer kunde göra samma nytta som en stor.
Företaget växte starkt under 1920-talet och var under några år Englands tredje största biltillverkare.
Framgångsrik på bana
På 1920-talet började även Singer att tävla framgångsrikt på bland annat Brooklands med sina kompetens och snabba sportbilar. Och snart var självklart en Singer sportbil mångas dröm att få framföra i stil på landsvägarna.
Vill du veta mer om Singer, så läs gärna mer här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.