Bugattis testförare Steve Jenny har ett riktigt pangjobb. Men hur fick han det, och hur ser en vanlig arbetsdag ut? Bugatti har givit en inblick i livet som märkets testförare.
Drömjobbet: Han kör varenda Bugatti som tillverkas
Mest läst i kategorin
Steve Jenny är uppväxt i Frankrike och började sin karriär inom bilvärlden som rallyförare och kartläsare.
Senare blev han en mekaniker och inspektör hos Mahle och BBS i närheten av Bugattis huvudkvarter i Molsheim.
Steve Jenny skickade in en ansökan på måfå efter att ha skådat en Bugatti Veyron-prototyp under ett test. Det var nästan 20 år sedan.
35 000 mil bakom ratten på alla Bugatti-modeller
Från att ha blivit anställd år 2004 har Jenny kört 90 procent av alla exemplar som sedan dess har rullat ut ur fabriken.
Han är den första personen som sätter gröngölingarna på prov innan bilarna levereras till kunderna.
Bakom ratten på modeller som Veyron, Chiron och Divo har han tillryggalagt otroliga 35 000 mil.
Senaste nytt
Hur testas en Bugatti?
Under fem timmar kör Jenny varje bil på allmän väg, på en flygplats och på bana för att se till att den håller måttet.
Varje exemplar är unikt, både sett till destinationsmarknad och specifikation, något Jenny måste ta hänsyn till vid testet.
Det 30 mil långa testet påbörjas med körning på allmän väg där känslan i såväl pedaler som ratt undersöks.
Vidare lyssnar han efter om det uppstår några som helst missljud, och för att sätta fjädringen på prov kör han bilarna över en kullerstensgata.
Hastigheter norr om 300 knyck
Resterande del av testet sköts på en avstängd landningsbana där Jenny når hastigheter norr om 300 kilometer i timmen.
Här testas även funktioner såsom launch control, luftbroms, stabilitetskontroll och manövrar i höga hastigheter.
Tillbaka till Molsheim
Efter de många testerna återvänder Jenny till Molsheim där mekaniker byter ut motor- och växellådsolja inför en sista provtur innan bilen levereras.
Den slutliga provturen varar i en timme.
Nya kärror på horisonten
Snart har Jenny testat den sista Chiron som kommer att produceras.
Framöver produceras modeller såsom Centodieci och Bolide i väntan på att nya modeller ska presenteras.
Även om inte mycket har avslöjats är samarbetet med Porsche och kroatiska Rimac en indikator på att eldrift har en plats i framtida Bugatti-modeller.
Läs även: Bugatti Chiron provkörd – världens snabbaste bil
Läs även: Så hutlöst dyrt är det att äga en Bugatti Veyron
Läs även: Bugatti kraschar med stege på autobahn
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.