Den tyska bilhandlaren såg prisskillnaden på VW-bilar i Europa och Kina och lät privatimportera 22 bilar. Nu stäms han.
Drog nytta av marknaden: Nu stäms han


Mest läst i kategorin
Bilhandlaren Gregory Brudny är om sig och kring sig. Läste på och upptäckte hur stor prisskillnaden är på Volkswagens bilar i Kina och Europa. På hur prispolitiken på världsmarknaden skulle kunna utnyttjas.
I Kina säljs VW:s bilar till ungefär halva priset mot i Europa. En ID.3 kostar ny på gatan runt 180 000 kronor i Kina, medan en systerbil i Sverige ligger på strax under 450 000 kronor.

Samma prisskillnad var det på flera av VW:s bilar, vilket gjorde att Gregory Brudny satte sig att räkna och fick ihop ekvationen med en import av VW-bilar från Kina till Tyskland.
22 bilar av modellen ID.6 blev det som åter landade på tysk mark. Bilen är en större variant av ID.4 – byggd för den kinesiska marknaden.
Volkswagen såg rött
Detta fick VW att se rött, som stämde handlaren och nu kräver att försäljningen ska stoppas.
“De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration”, säger VW till tidningen Automobilwoche.

Handlaren hävdar dock att skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de europeiska är små och mest handlar om varianter av mjukvaran i bilen och som lätt kan uppdateras, vilket självklart är åtgärdat innan bilarna såldes på marknaden.
Senaste nytt
Lagligt importerade
Bilarna är dessutom helt legalt köpta från en VW-fabrik i Kina och införda i Tyskland med alla behövliga stämplar och åtgärder som myndigheterna kräver.
VW själva hävdar dock att försäljningen ska stoppas och bilarna skrotas.
Läs mer:
VW inför ChatGPT i sina bilar (Dagens PS)

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.