Den tyska bilhandlaren såg prisskillnaden på VW-bilar i Europa och Kina och lät privatimportera 22 bilar. Nu stäms han.
Drog nytta av marknaden: Nu stäms han
Mest läst i kategorin
Bilhandlaren Gregory Brudny är om sig och kring sig. Läste på och upptäckte hur stor prisskillnaden är på Volkswagens bilar i Kina och Europa. På hur prispolitiken på världsmarknaden skulle kunna utnyttjas.
I Kina säljs VW:s bilar till ungefär halva priset mot i Europa. En ID.3 kostar ny på gatan runt 180 000 kronor i Kina, medan en systerbil i Sverige ligger på strax under 450 000 kronor.
Samma prisskillnad var det på flera av VW:s bilar, vilket gjorde att Gregory Brudny satte sig att räkna och fick ihop ekvationen med en import av VW-bilar från Kina till Tyskland.
22 bilar av modellen ID.6 blev det som åter landade på tysk mark. Bilen är en större variant av ID.4 – byggd för den kinesiska marknaden.
Volkswagen såg rött
Detta fick VW att se rött, som stämde handlaren och nu kräver att försäljningen ska stoppas.
“De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration”, säger VW till tidningen Automobilwoche.
Handlaren hävdar dock att skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de europeiska är små och mest handlar om varianter av mjukvaran i bilen och som lätt kan uppdateras, vilket självklart är åtgärdat innan bilarna såldes på marknaden.
Lagligt importerade
Bilarna är dessutom helt legalt köpta från en VW-fabrik i Kina och införda i Tyskland med alla behövliga stämplar och åtgärder som myndigheterna kräver.
VW själva hävdar dock att försäljningen ska stoppas och bilarna skrotas.
Läs mer:
VW inför ChatGPT i sina bilar (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.