Dagens PS

Dramatik och framgångar: Junis bilförsäljningssiffror

Analys av bilförsäljningen i juni 2024. Upp och ner. (Foto: Getty Images)
Analys av bilförsäljningen i juni 2024. Upp och ner. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juli 2024Publicerad: 23 juli 2024

Toyota och BMW briljerade Junis bilförsäljningssiffror, medan Tesla, Ford och Jaguar tappade mark. BYD gjorde en enorm framryckning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt slog 37 biltillverkare marknaden, medan 31 noterade volymnedgångar. Det här rapporterar Automotives News Europe.

Toyota och BMW ökade sina marknadsandelar i juni. Deras olika, men framgångsrika, strategier gjorde stor skillnad. Samtidigt led Tesla, Ford och Jaguar av betydande försäljningsminskningar. Kinas BYD blev en av Europas topp 35-säljare. Dessutom fanns det fler försäljningsvinnare än förlorare, med en total volymökning på 4 procent.

Bilförsäljningens framgångar

TillverkareFörändring (%)Försäljning (antal)Position juni 2024Position juni 2023
Toyota+1782,28223
BMW+7.968,06745
Volvo+3329,4941819
BYD+5003,5923440
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

C-HR går som tåget

Toyotas försäljningsökning på 17 procent till 82 282 lyfte den till nummer 2 totalt i juni från nummer 3 förra året. Starka försäljningsökningar av C-HR (41 procent) och Yaris Cross (27 procent) hjälpte till. Toyotas fullhybridsystem var en nyckelfaktor.

BMW:s försäljningsökning på 7,9 procent till 68 067 lyfte den till nummer 4 totalt i juni från nummer 5 förra året. Efterfrågan på helelektriska modeller, särskilt iX1, i5 och iX2, var stark.

Volvos juniförsäljning ökade med 33 procent till 29 494, vilket lyfte den till nummer 18 totalt från nummer 19 i juni 2023. Framgången grundas på stark försäljning av EX30.

Problem i juni

ANNONS
TillverkareFörändring (%)Försäljning (antal)Position juni 2024Position juni 2023
Tesla-8.740,7941514
Ford-2441,387139
Jaguar-321,7633835

Teslas försäljning sjönk med 8,7 procent till 40 794. Model Y, tidigare Europas bäst säljande modell, minskade med 30 procent.

Ford föll till nummer 13 från nummer 9 efter en minskning på 24 procent till 41 387. Den kraftiga nedgången berodde på att försäljningen av Fiesta minskade med 88 procent.

Jaguar sjönk till nummer 38 från nummer 35 efter en volymminskning på 32 procent till 1 763 fordon. I-Pace, en helelektrisk suv, föll mest med 58 procent.

Snabbväxande märken

TillverkareFörändring (%)
Zeekr+100 eller mer
Xpeng+100 eller mer
Voyah+100 eller mer
Hongqi+100 eller mer
Lotus+100 eller mer
Mitsubishi+86
Suzuki+34
Cupra+32

Succé för Kinesiska bilar

Förra månaden ökade 37 biltillverkare sin europeiska försäljning mer än marknaden, medan 31 avslutade månaden med volymnedgångar. Nio tillverkare, inklusive Zeekr, Xpeng, Voyah och Hongqi samt brittiska Lotus, noterade tresiffriga procentuella ökningar. Andra märken som också hade starka försäljningsökningar inkluderade Mitsubishi, Suzuki och Cupra.

Fords rekord – fler återkallelser än alla konkurrenter

Nästan 3,7 miljoner Ford-fordon har återkallats i 31 olika kampanjer. Och vi är bara halvvägs genom året. Ford fortsätter dock att leverera återkallelser.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]