Vem ska få makten? Vilket land är starkast? Stellantis står verkligen inför en kritisk framtid och letar fullt efter en ny vd.
Drama hos Stellantis: Kampen om makten intensifieras
Mest läst i kategorin
Stellantis, en av världens största biltillverkare, befinner sig i en kritisk fas. Efter Carlos Tavares avgång som vd tidigare i år, pågår en intensiv dragkamp bakom kulisserna om vem som ska ta över ledningen.
Samtidigt skakar interna strider om i inflytande och strategisk riktning inom organisationen.
Frågan är nu vem som kommer att ta över makten och leda Stellantis in i framtiden – blir det Frankrike eller Italien?
Arvet från Tavares ifrågasätts
Stellantis styrelseordförande John Elkann har nyligen gjort en serie drag som signalerar en tydlig brytning med arvet från den tidigare vd:n Tavares. Flera av Tavares lojala medarbetare har tvingats lämna sina positioner, vilket tyder på att Elkann vill sätta sin egen prägel på företaget.
I ett pressmeddelande skriver dem om arbetet med organisationen.
Enligt interna källor inom Stellantis ska Tavares ha centraliserat besluten i alltför stor utsträckning, vilket har lett till långsamma och ineffektiva processer. Den nya ledningen vill nu decentralisera makten och ge mer ansvar till de olika regionerna inom koncernen.
Stellantis i blåsväder – Italien hotar med att ta över bilmärken
Efter Carlos Tavares plötsliga avgång från vd-posten hos Stellantis i början av december hoppas italienska myndigheter på en försoning. Målet är att säkra
Senaste nytt
Maktkamp mellan Frankrike och Italien
Men det handlar inte bara om att effektivisera organisationen. Enligt flera källor pågår en intensiv maktkamp mellan Frankrike och Italien om inflytandet över Stellantis. Båda länderna har starka intressen i företaget och vill se sina respektive intressen tillgodosedda.
Frankrike, som är hem till flera av Stellantis varumärken, inklusive Peugeot och Citroën, vill behålla och utveckla tillverkningen inom landet. Italien, som också har en betydande bilindustri, är oroad över att förlora inflytande och arbetstillfällen.
Olika strategier för Europa och USA
Stellantis Europachef Jean-Philippe Imparato har i en intervju med den franska tidningen “Auto Infos” avslöjat att koncernen planerar att anta olika strategier för Nordamerika och Europa. Enligt Imparato är det troligt att de regulatoriska utvecklingarna i USA och Europa kommer att gå åt olika håll, vilket kräver en mer lokal anpassning av verksamheten.
Samtidigt är Imparato missnöjd med resultatet för huvudmärket Peugeot i Europa. Han kräver att Peugeot återgår till en tillväxtbana och når en marknadsandel på sju procent, vilket var målet 2020.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Vem blir ny vd?
Spekulationerna om vem som ska efterträda Tavares som vd är i full gång. Flera namn har nämnts, både interna och externa kandidater. Enligt vissa bedömare talar mycket för att den nya vd:n kommer att vara en extern kraft, för att undvika interna konflikter och skapa en nystart för företaget.
Vem det än blir, kommer den nya vd:n att få en tuff uppgift. Det gäller inte bara att ena de olika intressena inom Stellantis, utan också att navigera i en snabbt föränderlig bilindustri, där elektrifiering, digitalisering och hållbarhet är de stora utmaningarna.
Nytt fokus på kunderna
Stellantis har också meddelat en rad åtgärder för att stärka kundfokus och förbättra effektiviteten. Bland annat har mjukvaruverksamheten integrerats i en ny Produktutvecklings- och Teknikorganisation, och ett nytt Marknadskontor har skapats för att bättre stödja varumärkena.
Ledarskapsförändringar
Flera nya ledare har utnämnts till viktiga positioner inom Stellantis. Bland annat har nya chefer tillträtt för Jeep, Peugeot, DS Automobiles och Stellantis Pro One.
Berg av osålda bilar trots desperata åtgärder
Trots försök att rensa lagren drunknar Stellantis i osålda bilar. Märken som Dodge, Jeep och Ram sitter på enorma lager. Stellantis, den globala biljätten
Läs också:
Experten: Så mycket kostar dig en enda vab-dag – i pension. News 55
Kärnkraft: Sverige hinner inte bygga reaktorerna i tid. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.