Elektroniska dörrlås blir allt vanligare i moderna bilar. I en nödsituation kan det vara frustrerande svårt att hitta det manuella dörrhandtaget.
Dörrhandtag och blinkers – dags för myndighetskrav?
Mest läst i kategorin
Vissa bilar idag saknar helt blinkersspakar, medan andra har dolda manuella dörrhandtag som kräver tålamod likt en bombtekniker.
Om du tycker att det låter överdrivet, fråga någon som försökt ta sig ut ur baksätet på en Tesla under stress. Åtskilliga historier belyser säkerhetsriskerna med dessa förvirrande designer för både förare och passagerare.
Den stora frågan är: borde myndigheterna ingripa för att få ett slut på detta?
Läsa manualen eller lösa ett escape room?
Ett argument är att bilägare borde ha kunskap om sin bil, inklusive hur dörrarna öppnas och vad man gör om de elektroniska låsen krånglar.
Rimligt, eller hur? I teorin, ja. Men i verkligheten verkar biltillverkare tävla om att skapa de minst intuitiva designerna.
För närvarande finns ingen lagstiftning som tvingar dem att överväga faktorer som “grundläggande användbarhet i nödsituationer”.
Och vilka drabbas? Förare, hyrbilskunder och alla som har oturen att bli instängda i en bil designad med fokus på stil snarare än säkerhet.
Tesla – saknar helt dörrhandtag
Ta Tesla som exempel. Människor som hyr eller lånar dessa bilar klagar ofta på att de inte vet hur de ska ta sig ut om elektroniken slutar fungera. Det är inte bara en olägenhet, det är en potentiell fara.
En Reddit-användare beskrev träffande de akrobatiska övningar som krävs för att öppna bakdörrarna på en Tesla i en nödsituation:
“Försök förklara en nödöppningsmekanism för en 70-årig förälder och visa hur man drar ut vattenflaskor ur sidofacken, lyfter gummiflappen, låser upp luckan och fumlar med den korta metalltråden för att få ett bra grepp och dra.”
Kommentaren gäller specifikt hur man tar sig ut ur baksätet på en Tesla om den elektriska dörröppnaren inte fungerar.
Små barn skulle sannolikt också ha svårt med den uppgiften. Tesla är inte ensamma om komplicerade manuella öppnare, och elektroniska dörrlås behöver inte försvinna helt. Vissa märken har eleganta lösningar på problemet.
Läs mer:
Teslas dörrar kan bli dödsfälla. Dagens PS
Fyra döda i Tesla-brand – dörrarna gick inte att öppna. Dagens PS
Elegansen finns – hos vissa traditionella märken
Vissa biltillverkare lyckas göra rätt. Audi, Lexus och några andra integrerar den manuella nödöppningen i själva dörrhandtaget. Under normala förhållanden öppnas dörren med ett halvt drag i handtaget. Om man behöver använda den manuella öppningen drar man bara lite hårdare i samma handtag. Det är en enkel och intuitiv lösning som inte borde förvirra någon.
Borde staten ingripa?
Borde staten eller en myndighet som Transportstyrelsen ingripa? Borde de kräva att biltillverkare använder en enhetlig manuell dörröppning, och kanske göra något liknande med blinkers (som i vissa bilar är knappar på ratten istället för spakar) eller annan säkerhetsutrustning?
Årets biltester: Från drömbilar till besvikelser
Under året har vi provkört ett gäng bilar som resulterat i biltester till er. Här sammanfattar vi några av dem. Här är en sammanfattning av några av de
Läs också:
Så blir Sveriges ekonomi 2025: Vinnare och förlorare. News 55
Slut på rysk gas till Europa genom Ukraina. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.