Dagens PS

"Dopad marknad" förra året: 2024 tuffare för tunga lastbilar

"Dopad marknad" 2023: 2024 tuffare för tunga lastbilar
Tomas Englund, ordförande i MRF Tunga Fordon, spår ett tuffare 2024 när det gäller nyregistrerade tunga lastbilar. Foto: MRF
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 11 jan. 2024Publicerad: 11 jan. 2024

Efter ett år med “dopad marknad” är det tillbaka till verkligheten igen i år för tunga lastbilar. Övergången till eldrivna lastbilar går trögt eftersom bygget av laddinfrastrukturen inte går snabbt nog.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var “dopad marknad” 2023, så räkna med att 2024 blir sämre när det gäller försäljningen av tunga lastbilar. Enligt prognosen står branschen inför tuffare tider.

Ökade 20 procent

2023 ökade försäljningen jämfört med året innan med 20 procent, och 6 620 nya tunga lastbilar blev registrerade. Det uppger Motorbranschens Riksförbund (MRF) i ett pressmeddelande.

2024 blir det åtskilligt färre nyregistreringar av tunga lastbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Drygt 1 000 färre

“Vi har nu satt prognosen för 2024 till 5 600 registrerade tunga lastbilar” säger Tomas Engsund, ordförande i MRF Tunga Fordon.

“Vi hade såklart gärna sett samma utveckling som under året som gått men ett flertal faktorer i vår omvärld gör att vi sänker prognosen för i år.”

Normalt efter “dopad marknad”

2023 fick extra skjuts på leveranserna efter förseningarna under pandemin, så den till synes dystra prognosen är mer en återgång till det normala.

ANNONS

Bland de faktorer som påverkar prognosen från MRF är krisen för byggbranschen på grund av konjunkturläget en viktig del. En annan faktor är det relativt höga ränteläget.

Begagnatmarknad växer

Engsund tror att begagnatmarknaden för tunga lastbilar växer 2024, och det har också inverkan på försäljning av nyproducerade fordon.

“Positivt är att leveranstider kommer förbättras när branschen hinner arbeta genom orderböckerna nu”, säger Tomas Englund i pressmeddelandet.

Trögt för eldrivet

Övergången till eldrivna tunga lastbilar går trögt.

Här säger prognosen att andelen elfordon hamnar på 7 procent för året. Enligt branschen växer inte laddinfrastrukturen i önskad takt, och det finns inte nog stor tillgång på lämpliga batterier

Läs mer: Efter E22-kaoset – tunga lastbilar förbjuds? (Dagens PS)

Läs mer: Scania larmar: Säljer för få eldrivna lastbilar (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]