Honda och Nissan, två av Japans största biltillverkare, har bekräftat att de för diskussioner om ett eventuellt samgående.
Dödsryckning eller räddning? Krisande Nissan räddas av Honda
Mest läst i kategorin
Detta efter en nedgång i Nissans resultat och gemensamma utmaningar på den kinesiska marknaden. Diskussionerna, som först rapporterades av Nikkei, understryker hur Kinas snabba frammarsch inom bilindustrin omformar den globala spelplanen.
Läs mer: Nissan i kris: “Vi har 12 till 14 månader på oss att överleva”. Dagens PS
Samarbete eller fusion?
Ännu har inget slutgiltigt beslut fattats om huruvida det blir en fullständig fusion eller någon annan form av samarbete. Bolagen har redan tidigare i år aviserat planer på att samarbeta kring elektrifieringsteknologier för att dela på utvecklingskostnaderna.
Senaste nytt
Utmaningar på den kinesiska marknaden
Både Honda och Nissan har haft det tufft i Kina, världens största bilmarknad. Den snabba övergången till elbilar och laddhybrider i landet har tagit dem på sängen. Nissan har dessutom visat svagare resultat i USA.
Ett samgående skulle möjliggöra synergieffekter inom inköp och teknikutveckling. Samtidigt innebär det utmaningar för två företag med olika företagskulturer och delvis överlappande modellprogram.
Nissans nedgång och Hondas dominans
Nissan har under de senaste åren genomgått en turbulent period. Först med gripandet av den tidigare ordföranden Carlos Ghosn 2018 och sedan en nedgång i försäljning och lönsamhet. Hondas marknadsvärde är mer än fyra gånger så stort som Nissans, vilket tyder på att Honda skulle ha en starkare position i en eventuell fusion.
Konkurrens från elbilstillverkare
Analytiker menar att samtalen mellan Honda och Nissan drivs av den ökande konkurrensen från elbilstillverkare som Tesla och Kinas BYD.
Dessa företag leder även utvecklingen inom autonom körning och mjukvara, områden som kräver stora investeringar från traditionella biltillverkare.
Japansk bilindustri i förändring
Den japanska bilindustrin har gradvis delats upp i två läger. Det ena leds av Toyota, som äger minoritetsandelar i Subaru, Mazda och Suzuki. Det andra lägret består av Honda, Nissan och Mitsubishi Motors. Nissan äger ungefär en fjärdedel av Mitsubishi efter att ha minskat sitt innehav i november.
Framtiden oviss
Om fusionen mellan Honda och Nissan blir verklighet skulle det skapa en biljätte med potential att bli världens tredje största biltillverkare, efter Toyota och Volkswagen. Mycket hänger dock på hur bolagen hanterar överlappningar i modellprogram och produktionskapacitet.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.