Dagens PS

Dödskrasch: Ford eller förarens fel?

Fords självkörande system, kallat Blue Cruise, fick en bil att krocka och två personer att omkomma. Vems är felet? (Foto: Ford)
Fords självkörande system, kallat Blue Cruise, fick en bil att krocka och två personer att omkomma. Vems är felet? (Foto: Ford)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Dödskrasch väcker frågor om självkörande bilar. Är det föraren eller tekniken som bär skulden?

ANNONS

Mest läst i kategorin

En kvinna i Pennsylvania, USA, har åtalats för dubbla mord och fyllekörning efter en dödlig bilkrasch i mars.

Kraschen inträffade när kvinnan körde sin Ford Mustang Mach-E och använde bilens avancerade förarassistanssystem, inklusive Fords Blue Cruise.

Kraschens konsekvenser

Kvinnan, en 23-årig läkarstudent vid namn Dimple Patel, körde enligt uppgift i omkring 114 km/h när hennes bil kolliderade med ett stillastående fordon på I-95. Föraren av det stillastående fordonet hade stannat för att hjälpa en annan bilist vars bil hade gått sönder.

Båda männen omkom i kollisionen, som inträffade runt klockan 3 på morgonen.

Det måste ju ändå ligga på personen i bilen att vara ansvarig. Vi kan aldrig lämna över ansvaret helt till bilens system. (Foto: Ford)
Vi kan aldrig lämna över ansvaret helt till bilens system. Eller? (Foto: Ford)
ANNONS

Senaste nytt

Förarassistanssystem och ansvar

Polisen uppger att Patel använde Fords Blue Cruise, ett avancerat system för förarassistans, vid tidpunkten för kraschen.

Trots detta menar polisen att hon borde ha varit beredd att ta över kontrollen över bilen.

ANNONS

Enligt polisen bör inget delvis automatiserat fordonssystem lämnas ensamt för att utföra de körningar som krävs för att säkert navigera på vägarna.

Åtal och försvar

Patel står nu inför flera anklagelser, inklusive mord genom fordon vid rattfylleri och vållande till annans död.

Hennes försvarsadvokat hävdar dock att dödsfallen kan vara Fords fel och inte Patels. Advokaten menar att om det är ett fel i ett självkörande eller förarassistanssystem, kanske det inte är ett mord genom rattfylleri även om föraren är berusad.

Ford samarbetar med utredningen

Efter kraschen har Ford samarbetat med både National Transportation Safety Board, NTSB, och (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA.

De senare undersöker nu hur Blue Cruise utför uppgifter, samt dess kamerabaserade system för förarövervakning. Det här var minst andra gången i år som en Mustang Mach-E kolliderade med ett stillastående fordon på natten.

NTSB utreder nu händelsen.

Ford trycker in reklam – direkt på bilens skärm

Ford tar ett nytt kliv mot framtidens bilupplevelse. Ett nytt patentsystem ska göra dina resor lite mer distraherande än vanligt. Vi har ju diskuterat det

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]