Amerikanska muskelbilar förknippa av många med törstiga, högljudda V8:or. Tim Kuniskis, vd för Dodge, menar dock att en elbil också kan passa in i muskelbils-genren.
Dodge satsar på elbilar – kan bygga muskelbilar ändå
Mest läst i kategorin
Världens biltillverkare är i full färd med att ställa om sina modellutbud till eldrift.
Entusiaster av amerikanska bilar är dock oroade att övergången till eldrift blir det definitiva slutet för muskelbilarna.
Dodge, som förra året visade upp den eldrivna konceptbilen Charger Daytona SRT, tar emellertid övergången till eldrift med lugn.
Dodges vd lugn
Dodges vd Tim Kuniskis menar att muskelbilsentusiasterna inte ska oroa sig över att behöva köra elbilar i framtiden.
Även om framtidens muskelbilar är eldrivna, ska de enligt Kuniskis leverera samma typ av prestanda som Mopar-fans är vana vid.
Det berättade han i en intervju med Automotive News under det Mopar-temade eventet Roadkill Nights, som hålls i staden Pontiac i Michigan.
Senaste nytt
Bara att gilla läget
“Det är vad det är. Det är vad lagen säger. Det är vart industrin är på väg. Det är vad vi måste göra”, sa Kuniskis till Automotive News.
Han liknar situationen för muskelbilarna med den som de befann sig i under början av 1970-talet.
Även då var det miljöfrågor som styrde, och de stora V8:orna stryptes av väldigt stränga utsläppskrav med blygsamma effektsiffror som följd.
Elbilar har fördelar
Denna gång är det dock annorlunda menar Kuniskis, då eldriften öppnar för ett antal nya möjligheter på prestandafronten.
Det har mer nymodiga amerikanska elbilsmärken som Tesla och Lucid visat med modeller med effekt över tusen hästkrafter och 0-100-tider på under 2,0 sekunder.
Kuniskis tror också att entusiaster snabbt kommer att börja trimma, modifiera och tävla med de eldrivna muskelbilarna när de väl har fått fäste på marknaden.
Relaterade artiklar:
Muskelbilen Dodge Charger blir elektrisk
Nya Dodge Demon tömmer tanken på sex minuter
Dodge Charger Hellcat är en fossil med 717 hästkrafter
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.