Test: Dodge Charger Hellcat
Den europeiska marknaden är i full fart på väg mot en framtid dominerad av alternativa drivmedel. Elbilsrevolutionen är ett faktum på flera håll, och även om man inte längre får en bonus för sin elbil, straffas man om man köper något annat än elektrifierat.
Dodge Charger Hellcat är en fossil med 717 hästkrafter
Mest läst i kategorin
Fossilbilar har dock inte sagt det sista ordet ännu, och bland de svåraste att övertala om att gå över till elektriskt är amerikanarna.
För att ta reda på vad lockelsen är med en tvättäkta amerikansk muskelknutte bestämde vi oss för att testa den mest amerikanska bilen vi kunde komma på.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Dodge Charger Hellcat.
En gammal goding
Dodge Charger i sin nuvarande form uppdaterades 2011 men är mer eller mindre samma bil som dök upp 2005. Det går att argumentera för att retrolooken aldrig blir utdaterad. Samtidigt kan man hävda att den alltid varit det.
Medan en ordinarie Charger skriker hyrbil i Kalifornien, ser i stället Hellcat-versionen lika aggressiv ut som en testosteronstinn attackhund.
Vi rattade Charger Hellcat i så kallat Widebody-utförande – den är bredare för att få plats med bredare däck och för att ge ett mer muskulöst intryck. Uppmärksamheten man får är påtaglig och varierar mellan oerhört optimistisk och pyramidalt pessimistisk.
Det är egentligen på insidan som retrokänslan tagits lite väl långt. Eftersom Charger i sin nuvarande tappning som modell funnits i närmare två decennier känns det som att hoppa in i en tidsmaskin, på fler sätt än ett.
Faktum är att Charger bygger på en variation av bottenplattan som Mercedes E-klass från 2003 debuterade med.
Sätena kan lätt förväxlas med fåtöljer och de dominanta materialvalen är plast och läder. Infotainmentsystemet ser ut att ha köpts på Tradera 2003 och det känns genuint som att man sitter i en 15 år gammal bil. Kvalitetskänslan är pinsamt dålig.
Senaste nytt
Fullt ös, medvetslös
Det är under huven som man finner Charger Hellcats paradgren – en 6,2-liters kompressormatad V8 med hysteriska 717 hästkrafter och hela 881 newtonmeter; det är alla bakdäcks största mardröm.
Till att börja med går de 717 hästkrafterna ner i backen lika effektivt som om den hade haft cykelhjul, även om sulorna är bland de bredaste man kan hitta.
Gasen i botten resulterar i totalt kaos och man måste rent ut sagt brottas med bilen för att se till att den går rakt fram.
i hastigheter en bra bit över 100 knyck innebär gasen i botten att bilen slungas åt valfritt håll utan som helst förvarning.
Resultatet är att Charger Hellcat är som en slägga – rejält destruktiv i sin utstrålning. Det går att justera mängden kraft motorn producerar – 500 är det lägsta.
Även om det gör bilen något mer tillmötesgående är det lite som att försöka sätta koppel på en Tyrannosaurus Rex.
Minst populära grannen
Det mest fascinerande med Dodge Charger Hellcat är ljudbilden. I Racing-läget avger kombinationen av den vrålande V8:an och kompressorn ett ljud som är öronbedövande.
Motorn viner och vrålar och decibelnivån kan jämföras med en rymdfärjas. Att bo granne med någon som rattar en Hellcat får ett hus i centrala Kabul att framstå som en yoga-retreat.
Med det sagt är Charger Hellcat förvånansvärt lågmäld i normalläget, och den rimliga ljudbilden, de bekväma fåtöljerna till stolar och att bilen är förvånansvärt mjuk gör den väldigt bekväm.
Dodge Chager Hellcat har en lugn sida
Att köra långa sträckor på motorväg är inga problem, förutsatt att man inte kollar på snittförbrukningen.
När man rör sig ut på svenska landsvägar gäller det att man är totalt koncentrerad. Man måste vara lika lättfotad som Hermes och Dodge Charger Hellcat är genuint otäck att köra på slingriga vägar.
Att trycka plattan i mattan är förtrollande, dels för att ljudbilden verkligen låter som en rockkonsert anordnad av djävulen själv, dels för att det kräver allt man har för att inte bli en bestående del av landskapet.
Det må låta makabert men det som gör Dodge Charger Hellcat så speciell är hur sanslöst oraffinerad den känns. Det är bilvärldens fallskärmshopp – allt som ens snuddar på begreppet ”rationell” verkar ha avfärdats tidigt under utvecklingsprocessen.
Summan av kardemumman
Dodge Charger Hellcat är långt ifrån en rationell skapelse. Bilen definierar ändock en hel epok inom bilindustrin och kan ses som den sista versen i den sista låten där melodin är fossilbilar.
Det är dessutom långt ifrån den enda bilen av sitt slag på den amerikanska marknaden, även om elektrifieringen börjar dra igång även på den sidan av Atlanten.
Dodge Charger Hellcat är underbar och det är omöjligt att inte förälska sig i den. Om Charger Hellcat är en fossil, då är jag mer än gärna en arkeolog. Det dröjer dock inte länge innan den hör hemma på ett museum.
Dodge Charger Hellcat SRT (2021)
Motor: 6,2-liters, kompressormatad V8, bensin, 717 hästkrafter, 881 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 315 km/h
Vikt: 2 080 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5105/1989/1462 mm
Pris: från 890 000 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Dodge Charger Hellcat
Slutbetyg: 4,5/5
Dodge Charger Hellcat gör precis det den utlovar. Bilen erbjuder en nästintill utomjordisk körupplevelse som genomsyras av totalt kaos och vansinne. Det markerar en epok inom bilindustrin och är så amerikansk en bil kan vara.
Läs även: Dodge bensinslukande V8:or lever vidare
Läs även: Recension av Ford GT
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.