Blott dagar efter att Dodge tillkännagav att de V8-frustande Hellcat-modellerna kommer att återvända för modellår 2023, visar man också upp deras ersättare. Dodge Charger Daytona SRT är den första verkliga muskelbilen på el.
Muskelbilen Dodge Charger blir elektrisk
Mest läst i kategorin
Hur motiverar Dodge elbilsbyggande?
Dodge är den av världens biltillverkare som är absolut minst förknippade med elektrifiering. Ingen hade ens blivit förvånad ifall de hade kommit på ett sätt att ersätta startbatterier med något som släpper ut koldioxid.
Det tror i varje fall vi på redaktionen, som har upplevt deras Hellcat-utbud i både Challenger- och Charger-utförande. Inte ens Dodges marknadsavdelning skulle komma på tanken att beskriva någon av dessa pjäser med ord som “raffinerad”.
Nej, den här biltillverkarens DNA stavas rå power, och det för oss in på hur marknadsavdelningen faktiskt anser att man ska sälja en elbil:
Jag kan omöjligt se “Performance Made Us Do It” som något annat än en anspelning på Ice Cube-låten “Gangsta Rap Made Me Do It”. I sammanhanget betyder det ungefär, “vi vet att elbilar är sjukt töntiga, men vi är helt enkelt tvungna att bygga en om vi ska kunna överträffa våra nuvarande prestandabilar”.
Dodge Charger Daytona SRT ser inte ut som en elbil
Bilen som ska göra jobbet blir coupén Dodge Charger Daytona SRT. Namnet, i kombination med två dörrar, betyder att den ersätter både Charger och Challenger på samma gång.
Här ska Dodges marknadsavdelning ha en eloge för att de valde rätt bland de gamla modellnamnen. Charger är ju ett ypperligt namn på en elbil. Det är också Thunderbird, som jag sent kommer att förlåta Ford för att de inte döpte sin Mustang Mach-E till.
Också till skillnad från Mach-E är inte Charger Daytona SRT någon crossover-blobb. Den ser ut som en riktig muskelbil. Den har schyssta coupéproportioner, raka linjer, och ett flertal designinslag som kommer från gamla tiders Charger, särskilt framtill.
Längst fram sitter en aerodynamisk kon, som på 1969 års Dodge Charger Daytona, fast denna har dolts med hjälp av en spoiler – en vink till aktern på samma förebild. Denna spoiler har också utformats för att efterlikna den breda, kromade rektangeln som definierar fronten på andra generationens Charger, fast kromet har ersatts med en LED-list. Till sist är strålkastarna dolda, vilket är ett klassiskt kännetecken för Dodge Charger.
Hellcats, beware of the Banshee
Men nu var det ju inte design, utan prestanda som fick dem att göra det, så att säga. Några prestandasiffror har man inte delat med sig av, men att den kommer att begåvas med hiskeligt många hästkrafter får betraktas som en lågoddsare.
Fyrhjulsdriven blir den i alla fall, vilket betyder att motorantalet blir minst två. För maximerad håll käften-effekt är det inte orimligt att tro att de till och med blir tre – en fram och två bak.
För att förmedla känslan av att man lever livet en kvarts engelsk mil åt gången, ska Dodge Charger Daytona SRT få både simulerade växlar och något de kallar “PowerShot”. Det senare innebär ett knapptryck för 25 extra hästkrafter i några sekunder – en fullständigt onödig detalj när allt vridmoment ändå är ständigt tillgängligt.
Likt marknadens i dag mest sofistikerade elbilar – Porsche Taycan och Audi e-tron GT, samt Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 – får toppmodellen Banshee ett 800-voltssystem, vilket borgar för bättre laddprestanda och värmehantering. För att bli konkurrenskraftiga ska man också erbjuda mellanmjölksmusk-el-bilar med 400-voltssystem.
Dodge eldrivna muskelbil låter som en kompressormatad jet-demon
Elefanten i garaget när man bygger en eldriven muskelbil är förstås att drivlinan inte ger ifrån sig så mycket som ett pip. Därför har Dodge Charger Daytona SRT utrustats med låtsasmotorljud. Här kan ni höra det:
Man får erkänna att ljudet är skräckinjagande, lite som den där förvrängda rösten som skräckfilmsdemoner brukar ha. Det finns också ett visst mått av kompressortjut över det, vilket är definierande för dagens Hellcat-motorer.
Frågan är dock om en muskelbilist kan komma över hur oändligt falskt det är. Dodge verkar tro att Hellcat-kundernas behov av att höras är så ytligt betingat att bilen lika gärna skulle kunna få vråla ut Valkyrieritten.
Om man på allvar försöker möta behoven hos bilköpare som tror att överstelöjtnant Kilgore är en av hjältarna i Francis Ford Coppolas mästerverk Apocalypse Now, har jag ett förslag på en ytterligare funktion: kom på ett miljövänligt sätt för bilen att också utsöndra doften av napalm in the morning.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.