Dakarrallyt är motorsportens motsvarighet till att bestiga Mount Everest. Att göra det med en elbil är som att landa på månen. Hur ska då Audi gå till väga med Audi RS Q e-tron E2? Vi begav oss till Marocko för en djupdykning.
Djupdykning: Elektriska Dakarrallybilen Audi RS Q e-tron E2
Mest läst i kategorin
Audi RS Q e-tron E2 är det officiella namnet på den senaste varianten av Audis nya Dakarrallybil.
För den första bilen tog det knappt tolv månader från det första strecket på ett blankt paper tills bilen faktiskt gick att köra.
För E2 – som alltså anspelar på rallybilen S1 E2 – har fokus i stället legat mer på detaljerna.
Aud har satsat på detaljer
Vi fick en genomgång som hette duga av nya RS Q e-tron E2 som har samma drivlina som i den första bilen.
Att kalla den för elbil är något generöst men en tidig BMW i3 med REX är även den elbil, trots en generator. Med samma logik är E2 alltså en elbil.
Med det menas själva drivningen helt och hållet sköts av el. Drivlinan består av tre elmotorer som kommer direkt från Formel E.
En är placerad på framaxeln och en på bakaxeln och däremellan finner man ingenting mekaniskt utan i stället är det mjukvaran som sammanlänkar de två drivaxlarna.
Förbränningsmotorn, som agerar generator, är tagen direkt från Audis DTM-racingbil, RS 5 DTM. I racingbilen pumpar den ut cirka 640 hästkrafter.
Det innebär alltså att en tvåliters motor laddar batteriet när det behövs med en effekt på uppåt 220 kilowatt, ungefär samma som man får i en snabbladdare.
Förbränningsmotorn ligger alltid på 6 000 varv, något som är direkt avgörande för ljudbilden.
Elmotorernas varvtal varierar och tillsammans med växellådan avger de en hel del högfrekvent ljud. Generatorn låter i stället alltid likadant.
Ny bil, nya tag
Den nya bilen – döpt Audi RS Q e-tron E2 (efter berömda Audi S1 E2) – delar inte en enda karosspanel med den utgående modellen.
Utseendemässigt har bilen stramats till och har tydliga buggy-influenser vilket bidrar till en stramare look – lite som en LMP-bil för öknen.
Inför 2023 har reglementet för Dakarrallyt korrigerats vilket innebär att den nya bilen har förlorat ungefär 80 kilogram i vikt och effekten har minskat med ungefär 34 hästkrafter.
Med det sagt måste bilarna i protypklassen T1U väga 2 100 kilogram, upp 100 kilo från förra rallyt.
Föregångaren var emellertid överviktig vilket innebär att Audi gynnas av det nya regelverket.
Fortsättningsvis har mycket tyngd lagts på göra modellen mer strömlinjeformad vilket har sänkt luftmotståndet med 15 procent.
I sin tur reduceras förbrukningen vilket är gynnsamt när man kör bil i öknen och vill maximera effektivitet.
Den regenerativa inbromsningen genererar upp till 500 kilowatt – 250 kilowatt per elmotor – vilket innebär att den totala energiåtervinningen är upp till 720 kilowatt under korta perioder.
Det innebär att Audi RS Q e-tron E2 kan ha en bränsletank som är hälften så stor som hos de fossildrivna konkurrenterna.
Kylning
En annan viktig aspekt är – föga förvånande – kylningen. Med det sagt bjuder Saudiarabien på oerhört varierande väder i januari-månad.
Det bjuds på allt från 40 gradig värme på dagen medan natten snabbt närmar sig nollstrecket. Med det sagt är det avgörande för bilen att kylningen fungerar som den ska.
Om batterierna når 48 grader i temperatur börjar de försämras.
Fortsättningsvis är en rad system beroende av just kylningen och kraften reduceras kraftigt ifall temperaturen blir för hög. Därför finns det lika många kylare som på ishotellet i Jukkasjärvi.
Räckvidd
Det finns egentligen inte officiell räckvidd för Audi RS Q e-tron E2 men om man kör ”lugnt och sansat” kommer man uppåt 10 mil på ren el, utan förbränningsmotorns hjälp.
Vid fullt brass i öknen – toppfarten är begränsad till 170 kilometer i timmen – blir batteriet tomt efter mellan fem och sex mil och det är med förbränningsmotorns (generatorns) hjälp.
Bilen är alltid fyrhjulsdriven men kan köras i tvåhjulsdrivet utförande ifall situationen av någon anledning skulle kräva det.
Mjukvara
Audi förklarade gång på gång att RS Q e-tron har en drivlina som är oerhört invecklad. För att allt ska kunna sys ihop kräver E2 cirka tio gånger mer mjukvara än en racingbil som bara förlitar sig på en vanlig förbränningsmotor.
Det är mjukvarans uppgift att se till att alla bilens system kommunicerar ständigt. Minsta lilla fel kan vara förödande för drivlinan så att allt fungerar är av oerhörd vikt.
Minimalism
Något som ett ökenrally kräver är ett helt annorlunda tillvägagångssätt när det kommer till logistik.
Vid ett banlopp kan man rocka upp med 20 långtradare fullsmockade med allt man kan tänkas behöva.
Vid ett ökenrally är man i stället betydligt mer begränsad av logistiska skäl.
Av den anledningen har Audi anammat något av en minimalistisk approach när det kommer till RS Q e-tron E2.
Ett exempel är att enstaka komponenter har fler funktioner än tidigare.
Länkarmarna bak kan bytas ut mot de främre ifall situationen skulle kräva det. Lite som första generationens Fiat Panda vars rutor är helt utbytbara med varandra.
En utmaning av rang
Första Audi RS Q e-tron tampades mest med just den begränsade tidslinjen som märket hade inför Dakar 2022. Med E2 har de i stället kunnat fokusera på detaljerna medan utmaningen har varit av en annan kaliber.
En stor utmaning är dock den logistiska biten, inte minst med hänsyn till det rådande världsläget. Det är ytterst många pusselbitar som ska falla på plats för att allt ska gå vägen.
Audi har rätt förutsättningar
Det man snabbt kan konstatera är att Audi RS Q e-tron E2 har det som krävs för att ta sig an Dakarrallyt 2023 och faktiskt kamma hem segern.
De har tre briljanta team, varav ett består av självaste Mr. Dakar. Det är inte ett epitet man får hur som helst.
Audi har sannerligen inte sparat på krutet men oavsett hur man vänder och vrider på det är utmaningen monumental.
Årets etappsegrar cementerade faktumet att potentialen finns, men att ro det hela i hamn är en helt annan femma.
Under utvecklingen siktar man att skrapa ihop 9 000 kilometers testkörning i RS Q e-tron E2.
Anledningen är att det är två gånger så långt som ett Dakarrally. Exempelvis dras slutsatsen att om en del klarar 5 000 kilometer så byter man den efter 2 500. Klarar den alla 9 000 kilometer byts den dock inte ut.
En elektrisk bil är väldigt bra att ha i just terrängkörning då det på millimeter går att reglera hur mycket kraft som behövs.
Det är lätt för förarna att modulera och eftersom all kraft finns tillgänglig på momangen samtidigt som man inte behöver växla är det egentligen bara att tuta och köra.
Summan av kardemumman
Audi RS Q e-tron E2 är en vidareutveckling av RS Q e-tron som utvecklades på rekordtid.
Den nya bilen ska ta sig an världens tuffaste ökenrally och har således fått sig en bantning och ett nytt utseende som är mer öken-kompatibelt.
Drivlinan är lika invecklad som Da Vinci-koden och Audi har inte direkt gjort det lätt för sig.
Bilen grundar för vad som komma skall inom motorsporten och även om den inte är en regelrätt elbil drar den nytta av exakt samma fördelar tack vare drivlinan.
Dakarrallyt 2023 går av stapeln i Saudiarabien mellan den 31 december 2022 och 15 januari 2023.
Audi RS Q e-tron E2 (2023)
Fordonstyp: Cross Country Rally Car (Kategori T1 U)
Drivlina: Fyrhjulsdrift med eldrivna axlar
Kraftöverföring: Enstegad racingväxellåda per axel, inklusive LSD, virtuell mittdiffrential med fullt variabel kraftförelning fram och bak
Elektrisk drivning:
Effekt: Total systemeffekt under 392 hk
Batteri: HVBS, 370 kg, 52 kWh
Däck: BF Goodrich 37×12,5 R17
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1906/1625 mm
Vikt: 2 100 kg
Acceleration 0-100 km/h: under 4,5 sek på löst underlag
Toppfart: Begränsad till 170 km/h
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.