Elbilar är inte alltid klimatsmartast. Ny forskning visar att diesel med HVO kan vara ett bättre val än elbilen.
Diesel med HVO – bättre än elbil?
Mest läst i kategorin
En ny studie ifrågasätter elbilens klimatnytta. Enligt forskaren Roberto Rufo Gonzalez kan en dieselbil som körs på HVO vara ett mer hållbart alternativ, i vissa fall till och med bättre än en elbil.
Detta beror på att elproduktionen globalt sett fortfarande är starkt beroende av fossila bränslen, säger Gonzales i en podd hos Aftonbladet.
Gonzalez, som är grundare av forskningsföretaget Consupedia, menar att elbilar inte bör ses som den enda lösningen på klimatproblemet. I stället bör vi fokusera på att öka andelen förnybar energ i världen och minska vår konsumtion av icke förnybara bränslen.
Elbilens klimatpåverkan varierar
Gonzalez forskning visar att en elbil som laddas med “världsel”, det vill säga el producerad med den globala elmixen, släpper ut ungefär lika mycket koldioxid som en dieselbil.
“En elbil släpper ut 1,08 kilo koldioxid per körd mil globalt sett”, förklarar Gonzalez.
“Om man då ser på en dieselbil beror det på hur dieseln blandas ut. I Sverige 2023 släpper dieselbilen ut 1,23 kilo per mil. Med tanke på felmarginalen blir det ingen skillnad alls.”
HVO bättre och billigare
Däremot visar studien att en dieselbil som tankas med HVO har betydligt lägre klimatpåverkan. HVO, eller hydrerad vegetabilisk olja, är en form av biodiesel som är nästan helt fossilfri.
“Om man skulle ha en dieselbil som tankas med HVO blir det 0,28 kilo per mil”, säger Gonzalez.
Drivmedel | Snittpris | Kostnad per mil |
Bensin | 17,19 kr/liter | 10,31kr |
E85 | 13,79 kr/liter | 10,34kr |
Diesel | 17,24 kr/liter | 8,62kr |
HVO | 19,79 kr/liter | 9,90kr |
Elbil (station) | 5,19 kr/kWh | 10,38kr |
Elbil (hemma) | 0,3393 kr/kWh | 0,68 kr (exkl. moms och avgifter) – 3 kr (inkl. moms och avgifter) |
Energimyndigheten håller inte med
Energimyndigheten är kritisk till Gonzalez forskningsresultat. Martin Johansson, enhetschef på Energimyndigheten, menar att det är fel att räkna på koldioxidutsläpp på det sätt som Gonzalez gör.
“Nästan all el som svenskarna använder är svensk och fossilfri“, säger Johansson.
“Att säga något annat är helt fel.”
Han påpekar att merparten av laddningen av elbilar sker i hemmen, och att det då är svårt att särskilja elen som används för laddning från hushållets övriga elförbrukning.
Debatten om elbilens klimatnytta fortsätter
Gonzalez studie väcker viktiga frågor om elbilens roll i klimatomställningen. Även om elbilar kan vara en del av lösningen, är det viktigt att inte glömma bort andra alternativ, som till exempel HVO.
I slutändan handlar det om att minska vår totala klimatpåverkan, oavsett vilken teknik vi använder.
Drivmedel | CO2-utsläpp (kg/mil) | Andel förnybar energi (%) |
Bensin | 1,55 | 11,5 |
Diesel | 1,23 | 30 |
HVO | 0,28 | 100 |
El (residualmix) | 1,15 | 6,51 |
El (nordisk mix) | 0,21 | 47,8 |
El (miljömärkt) | 0,03 | 100 |
E85 | 0,8 | 75,3 |
Läs även:
Lägsta elpriset sedan 2020 – lugn vinter väntas. News 55
Kritik mot nya 3:12-reglerna: “Bestraffning”. Realtid
Mercedes tappar fart på elbilsmarknaden
Mercedes-Benz, en gång en pionjär inom elbilssegmentet, har under det tredje kvartalet 2024 upplevt en oväntad nedgång. Trots ett brett utbud av elbilar,
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.