Det kinesiska elbilsbolaget Nio har trots sin börsintroduktion i USA valt att se på Europa som nästa internationella marknad. Bolagets landschef i Sverige, Roger Malkusson, förklarar för Dagens industri att det beror på att marknaden har likheter med Asien.
Di: Kinesiska Nio har Europa i sikte


Mest läst i kategorin
”Europa är mer likt Asien på många sätt, som kundkrav och hur man ser på lagar och regler. För att ge sig in i USA måste man ha en större lokal organisation från början. Det är helt enkelt lättare att börja i Europa”, säger han till Di.
Enligt Roger Malkusson kommer man att starta i mindre skala i Europa eftersom marknaden trots allt är ny mark för Nio. Han avböjer att säga när Europasatsningen väntas bli inledd.
Nio har under årets första tio månader sålt cirka 5.000 ES8-bilar. Målet för helåret är 10.000 bilar. Bolaget kom under tredje kvartalet att omsätta 214 miljoner dollar och göra en rörelseförlust på 409 miljoner dollar.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.