På 20-talet, närmare bestämt 1926, presenterade Bugatti det som skulle vara världens lyxigaste bil, något som reflekterades i namnet – Royale. Trots dess sanslösa lyx och opulens blev det ingen framgång.
Detta var historiens lyxigaste bil
Mest läst i kategorin
Ettore Bugatti hade målsättningen att pumpa ut 25 bilar och sälja dem till världens rikaste – särskilt monarker.
1929 kom emellertid den stora depressionen och floppen var ett faktum – endast sju bilar tillverkades varav endast sex finns kvar idag.
Ingen liten pjäs
Bugatti Royale tillverkades mellan 1927 och 1933. Den var hela 6,4 meter lång och hade en tjänstevikt på en bra bit över tre ton.
På typiskt 20-tals-lyxbilsmanér fick kunderna bilen i form av ett chassi och en grill. Därefter fick diverse karosserifirmor stå för resten av kalaset.
Av den anledningen finns Bugatti Royale i form av en coupé, cabriolet, roadster, broughham samt en coupé de ville.
Senaste nytt
Dyr som satan
Prismässigt kostade Royale ungefär tre gånger så mycket som motsvarande limousiner – om man jämför med en Rolls-Royce Phantom skulle det innebära en prislapp på över 20 miljoner kronor i relativa termer.
Jämfört med andra Bugatti-bilar var Royale tio gånger så dyr – idag hade det inneburit en prislapp på flera hundra miljoner kronor om man utgår ifrån Chiron eller Mistral.
Unik var bara förnamnet
Allt med Bugatti Royale var unikt – motorn var baserad på en flygplansmotor. I sin tur innebar det att Royale hade en 12,8-liters rak åtta (!) under huven, som pumpade ut hela 300 hästkrafter.
Bilens vikt till trots – upp till 3 500 kilogram beroende på utförande – hade Royale en toppfart på ungefär 200 kilometer i timmen.
Den pumpade ut alla kusar vid 1 800 varv, vilket är att jämföra med en lastbil.
Royale hade även 23 liter olja, 43 liter kylarvätska och en tre-växlad manuell låda.
Bensintanken var på 200 liter, allt för att säkerställa att man inte behövde stanna och tanka varje meter – bränsleförbrukningen lär inte ha varit en prioritet.
Bugatti Royale var ett unikum
Av de totalt sju tillverkade bilarna förolyckades en. Fyra bilar såldes medan de två sista aldrig fann köpare på den tiden det begav sig.
Nu finns de både hos privata samlare samt olika museum. Bugatti själva har en på sin fabrik – som vi beskådat – och även Fords museum i Detroit har en kopia, som vi också fått se.
Bilen var sannerligen världens lyxigaste, men timingen kunde inte ha varit sämre.
Läs även: Nästa Bugatti höll på att bli elektrisk
Läs även: Här är 16-cylindriga Bugatti Mistral
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.