Däckföretaget Goodyear har tagit fram vad svenskar stör sig absolut mest på i trafiken under vinterhalvåret och ger samtidigt tre tips.
Detta irriterar svenskarna mest i trafiken
Mest läst i kategorin
Att vara stressad i trafiken är tyvärr ingen ovanlighet. Stress kan dock leda till irritation bland bilister vilket innebär en högre säkerhetsrisk. En ond spiral med andra ord.
1 000 svenskar om vad som irriterar
Däcktillverkaren Goodyear har frågat 1 000 svenskar om vad de stör sig mest på i vintertrafiken.
Resultatet som toppar listan är bilister som kör vårdslöst eller för nära ens egen bil. Detta är något som fler än hälften kryssade i som orsak för arga miner bakom ratten.
Andra saker som irriterar svenskar i vintertrafiken är människor som pratar i telefon medan de kör, och de som inte börjar blinka i tid.
Anpassad körning är säkrare
En stor del, närmare tre fjärdedelar av den tillfrågade gruppen, svarar att de själva anpassar sin körning på vintern genom att hålla längre avstånd till framförvarande bil.
Andra försiktighetsåtgärder som svenskarna gör under vintern är att sänka hastigheten och se till att bromsa tidigare.
När det kommer till kunskap gällande mönsterdjup för olika däck har den yngre tillfrågade gruppen sämre koll på vad som faktiskt gäller.
Så säger lagen om mönsterdjup
Endast 36 procent i åldersgruppen 18–29 år vet vilket mönsterdjup lagen kräver. Jämför det med åldersgruppen 60 år och över, där 61 procent vet om vad som gäller.
Lagen säger nämligen att minsta däckdjup på sommardäck ska vara 1,6 millimeter, och vinterdäck ska ha 3,0 millimeter. Det är dock rekommenderat att byta i god tid för att förhindra vattenplaning och halka.
Hjälpsamma tips
Goodyears har några tips för säker körning på vinterväglag:
- Kolla bilen. Se till att all snö på bilen är borta, det gäller särskilt tak och lampor. Se även till att spolarvätska finns och är korrekt utblandad för att inte frysa.
- Kontrollera däcken. När byte till vinterdäck sker är det viktigt att se till så att de är i bra skick, och att de är fyllda med luft till angivet lufttryck.
- Ta det lugnt. Vid halt underlag krävs större försiktighet i form av längre avstånd till bilen framför. Det är även viktigt att bromsa lugnt för att förhindra sladd.
Läs även: Purosangue är Ferraris svar på Volvo XC70
Läs även: Volvo S60 läggs ner
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.