Snart stoppar EU importen av ryska oljeprodukter och effekten kan på sikt leda till högre dieselpriser i Sverige.
Det kan på nytt elda på svenska dieselpriser
Mest läst i kategorin
Det säger Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius till Privata Affärer.
Någon omedelbar effekt vid pumpen räknar hon inte med för svenska bilister när importförbudet mot ryska oljeprodukter träder i kraft 5 februari.
Läs mer om det här: Stopp för rysk diesel – men var ska den komma ifrån?
Det som kan hända på längre horisont är att det blir huggsexa om alternativa källor till den ryska dieseln, vilket kan trycka upp priserna då transporterna uppges bli längre och fraktkostnaderna högre.
Dieselpriserna omges av stor osäkerhet
“Vi har i praktiken två marknader just nu, en där man kan köpa ryska oljeprodukter och en där man inte kan göra det. Det gör att vi får ett stramare utbud på framför allt diesel i Europa”, säger Jessica Alenius.
Missa inte: Hotet: EU-brist på 14 000 stora simbassänger diesel
Drivkraft Sverige gör inga prisprognoser men i dagsläget kantas marknaden av stor osäkerhet som framgent kan driva upp priserna på bränsle.
Jessica Alenius pekar i artikeln på Privata Affärer även på Kinas återöppnande som kan öka efterfrågan på oljeprodukter.
Det som motsäger en prisstegring på bränsle är att en lågkonjunktur hotar Europa. Där till har oljekartellen Opec och Opec+ nyckelroller nu när EU inför sitt importförbud av ryska oljeprodukter, menar Alenius.
Asien och Mellanöstern ökar just nu sin dieselexport till EU, framgår det vidare.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.