Dagens PS

Därför är det omöjligt att köra långt med elbil

Polestar 2 gör bra ifrån sig bland europeiska medier. (Foto: Joel Sandberg)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 10 jan. 2023Publicerad: 10 jan. 2023

Appar, ruttplanering och laddkö. Att köra elbil långa sträckor är krångligare än vad många tror. Det krävs detaljerad planering och en fjäderlätt högerfot – annars finns risken att man inte kommer fram.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Påsk. En högtid som firar Jesus död och återuppståndelse, och en av helgerna när vi rör oss som mest på de svenska motorvägarna.

Hela släkten ska iväg och samlas på ett ställe och inte sällan kör familjer kors och tvärs långa sträckor över vårt avlånga rike.

Roadtrip i sikte

Det här året var jag en av de glada bilisterna som skulle ta mig sträckan från vår huvudstad ner till trakterna kring Höganäs i Skåne. En sträcka på ungefär 120 mil tur och retur vilket i mina bilvana ögon inte är en så farligt lång distans.

Snön valde dock att lägga sig i form av isblandad slask på asfalten bara några dagar innan påskhelgen. Jag var lite nervös att vädrets inblandning skulle göra den redan trafikerade sträckan ännu långsammare.

För att ta mig från Stockholm söderut hade jag nämligen elbilen Polestar 2 i utförandet som innebär längst räckvidd.

Nästan allt som kunde gå fel på vår roadtrip gick fel.

ANNONS

Senaste nytt

Planering, planering, planering

Vill man ta sig så långt som möjligt ska man välja alternativet som heter Long range Single motor (LR SM). Med blött väglag, kallt väder, vinterdäck och pressat tidsschema pekade allt åt en resa som skulle sluta i katastrof, eller?

ANNONS

Första etappmålet var Linköping där jag skulle tillbringa natten till skärtorsdagen. Sträckan på cirka 25 mil förflöt utan några problem, men att hitta en laddplats vid destinationen var lättare sagt än gjort.

Efter en del sökande fann jag dock en parkeringsplats med tillhörande laddstolpe.

Kvällen tillbringades genom att ladda ner applikationer på mobilen och försöka klura ut hur jag skulle lägga upp skärtorsdagens körning.

Jag har hört människor som menar att köra elbil inte skiljer sig ett dugg från en vanlig diesel- eller bensinbil, men det stämmer helt enkelt inte.

Räckvidden stämmer inte alltid

Jag vet av erfarenhet att cirka 40 mil kan vara problematisk trots att Polestar 2 LR SM ska klara 54 mil på pappret.

På morgonen visade displayen i den nästan fulladdade bilen strax över 40 mil till tomt batteri. Jag valde att inte chansa utan tog ett laddstopp i Värnamo.

Natten innan hade jag frenetiskt sökt efter snabbladdare på vägen och kommit fram till det förnuftiga beslutet att enbart hålla mig till Ionity som är det laddnätverk som bjuder på konsekvent högst hastighet.

Förutom Tesla Supercharger förstås, men mer om det lite senare.

ANNONS

Effektiv körning brukar vi på redaktionen kalla körning som går ut på att få ner ankomsttiden. Jag ville helt enkelt komma fram till destinationen så snabbt som möjligt och valde att höja fläkt och värme i kupén och hålla en hög snittfart, och istället genomföra ett lite längre laddstopp.

Väl vid Ionity-laddaren i Värnamo var det till min stora besvikelse tre bilar före i kön fram till laddarna. Efter ungefär 20 minuters väntetid och muttrande blev det Polestarens tur att få docka till stolpen.

Kö, kö, kö.

Kontakten glappade dock och jag höll helt på att tappa modet och ge upp innan kabeln helt plötsligt valde att sluta glappa och börja ladda.

Laddningen fortskred i relativt hög fart och efter cirka 30 minuters SVT Play-tittande i bilens skärm hade batterinivån stigit från 25 procent till 75 procent.

Polestar 2 som är spartanskt rustad

Efter en fantastisk påskhelg på de södra delarna av västkusten var det dags att ställa in navigationen, som i Polestar 2 är den briljanta tjänsten Google Maps, på Stockholm.

På vägen upp märkte jag att jag störde mig på avsaknaden av Apple CarPlay. Denna funktion dök dock upp som en uppdatering till Polestar 2 den 22 juni.

Polestar 2 är ständigt uppkopplad.

ANNONS

Den specifika Polestar 2 jag körde var relativ spartanskt utrustad, med kombinerad manuell och elektrisk inställning av sätena samt brist på rattvärme och induktionsladdning för mobilen som de mest saknade funktionerna.

Ett Supercharger-nätverk som inte fungerar

Vi åkte norrut i ett stort sällskap fördelat på totalt fyra bilar, inkluderat Polestar 2 som rattades av mig, och ett sällskap i en Tesla.

Det första stoppet skulle bli vid A6 köpcenter strax utanför Jönköping för att äta lunch. På plats fanns 20 Tesla Supercharger, varav säkert 16 platser var lediga, medan en snabbladdare för andra elbilsmärken lyste med sin frånvaro.

De långsammare laddarna var upptagna av plug-in hybrider. Detta resulterade i att Teslan laddade fullt under den 45 minuter långa lunchen medan jag kom ut till en bil med oförändrad batterinivå.

En fungerande snabbladdare är drömmen.

Efter lunchen tog jag mig till Ionity i Gränna. Tack och lov gick det att knipa en plats precis innan det bildades alltför lång kö till de enbart fyra av sex fungerande laddplatserna.

Vid Ionity i Norrköping var alla sex platser upptagna, och när jag kom dit stötte jag på en lång kö av elbilar som snällt väntade på att få trycka i lite kräm i batteriet.

Efter drygt 20 minuters kö och 25 minuters laddning kunde jag ta mig hela vägen hem igen.

ANNONS

Hellre fossilt än elektriskt?

Så hur gick resan i det stora hela? För att besvara det frågade jag mig själv om jag hade gjort om resan med elbil igen?

Svaret på det är kanske lite överraskande; ja, det hade jag, men aningen motvilligt och inte under en högtid med ett trafikfyllt motorvägsnät.

Det största problemet är utan tvivel det bristfälliga laddningsnätverket som alla kräver olika applikationer till mobilen, och en stor mängd planering innan avresa. 

En motsvarande bensin- eller dieselbil är fortfarande det överlägset bästa verktyget vid långresa.

Jag har lärt mig att flera korta laddstopp är mer effektivt än att försöka lösa matematiska formler om huruvida slutmålet kan nås eller ej.

Tesla har nyligen öppnat upp delar av sitt Supercharger-nätverk till andra märken, men jag inväntar tålmodigt nya investeringar i infrastrukturen.

Till dess tankar jag mer än gärna tokdyr soppa vid pumpen.

Polestar 2 Long range Single motor (2022)
Motor: En elmotor, 231 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 78 kWh
Räckvidd: 540 km
Vikt: 1 994 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4606/1985/1479 mm
Pris: 549 000 SEK (Testbil cirka 579 000 SEK)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS