BILTEST: Porsche 718 Spyder
När de flesta hör namnet Porsche så tänker man nog på den klassiska 911, en ikon som växt en hel del de senaste åren. Men vill man ha den okonventionella och brutala känslan som varumärket levererade för många år sedan och dessutom med taket nedfällt, då är 718 Spyder ett lysande modernt alternativ. Det blir inte roligare än så här.
Det blir nog inte roligare än så här
Mest läst i kategorin
Här finns ingen automatlåda utan en manuell 6-växlad låda som med sina exakta lägen är en fröjd att operera. Här finns ingen adaptiv luftfjädring med olika programinställningar utan en sportfjädring som delar mycket med tävlingsmodellen GT3 och som ger 718 Spyder en väghållning i världsklass. Det är förutom den manuella växellådan, samma specifikation som 718 Cayman GT4, som klarat Nürburgrings utmanande nordslinga på imponerande 7 minuter och 28 sekunder.
Boxersexan är “le piece de resistance”
Till skillnad från de vanliga 718 Cayman och Boxster, som är utrustade med turboladdade fyror, så har Porsche haft den goda smaken att plantera en 4.0 liters boxersexa med ett brutalt drag och ännu härligare ljud, precis bakom ryggen. I grunden är det samma turboladdade 3-liters motor som sitter i 911 Carrera men som kraftigt modifierats till 4-liter och ”som grädden på moset”, blivit normal-aspirerad utan en vinande turbo. Som motorentusiast tackar jag för det.
Denna underbara boxersexa levererar 420 hk och 420 Nm vridmoment där man kan varva upp motorn ända till 8.000 varv. 0-100 klarar den på 4,4 sekunder som är något långsammare än 718 Cayman GTS med PDK-lådan. Men känslan att hantera den exakta manuella lådan uppväger den ringa förlusten som det handlar om. Lådans utväxling tillåter att dra längre på varje växel. Det är t.ex. inga problem att köra 100 km/h på tvåans växel och effektförlusten mellan växlingarna är näst intill noll. Toppfarten är 301 km/h.
Imponerande teknik
Jag har tagit det för vana att ”inte grotta ner mig” i teknik utan istället överlåta det till den intresserade läsaren att klicka här för mer detaljerad information. Jag fokuserar hellre på upplevelsen och den var minst sagt fantastisk, från interiören med sköna skalstolar, tydliga instrument och kontroller till bilens stabila uppförande på motorväg och makalösa väghållning på små och krokiga vägar tack vare de aktiva dämparna. Det var underhållning i absolut toppklass.
Plats för 197 cm motorredaktör
Komforten var överraskande bra, även för en 197 cm lång motorredaktör. Jag hade inga problem att hitta en perfekt körställning trots att skalstolar inte tillåter mer än att skjuta dem fram och tillbaka. Visst är 718 Spyder hårt satt i fjädringen, men det är det värt när man ger sig ut på aktiv körning, för det är på bana eller små krokiga vägar som bilen trivs bäst.
Enkelt men ändå så bra
Taket är manuellt, förutom när man lossar kroken som håller det på plats. Det sker med hjälp av en knapp på mittkonsolen. Enkelt att hantera och eftersom suffletten är utan innertak så är vinterkörning inte att rekommendera. Det brusar och låter när taket är uppe, men det hör till. Tröttnar man på det så är bilen utrustad med ett Bose Sound System, men ärligt talat…varför förstöra stämningen.
En “repa” till Nürburgring kanske
Vill man dra iväg på semester så får man packa smart och gärna i mjuka väskor. Framtill, i ”Frunken” finns det gott om plats för ett par mindre ryggsäckar/duffelbagar och bakom motorn får man plats med ytterligare ett par duffelbagar och några mindre påsar. Lagom för en resa till ”Die Grüne Hölle” (Nürburgring) där bilen får leva ut ordentligt.
Sammanfattning
Det är svårt att göra denna härliga bil rättvisa i text och bild. Känslan att trycka ner gaspedalen och känna växlarna ”klicka in”, är det närmaste en optimal bilupplevelse ”ett gammalt” racinghjärta kan uppnå. Trots att jag letade efter negationer så hittade jag bara två saker; priset som är utanför min budget och att jag var tvungen att lämna tillbaka bilen.
Allt annat är så bra det kan bli och några direkta konkurrenter har jag svårt att hitta. Ska vara Audi R8 då, men…nej. Är den värd ca. 150.000 kronor mer än 718 Boxster GTS? Ja för tusan!
Teknisk specifikation och pris
Motor: 4.0 sexcylindrig boxer på 420 hk och 420 Nm vridmoment
Drivning: Bakhjulsdriven
Växellåda 6-stegad manuell låda
Acceleration: 0-100 km/h på 4,4 sek
Toppfart: 301 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 11,0 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 251 g/km
Tjänstevikt: 1.526 kg
Pris från: 995.000 kr (Testbilen 1.183.100 kr)
Skatt år 1-3: 15.927 kr
Läs mer om Porsche 718 Spyder här.
(Läs även min test av Porsche Taycan Turbo)
Mera bilder:
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.